Seminare de educaţie civică pentru elevii din comuna Izvoare



copiiÎn perioada decembrie 2009- februarie 2010 în cadrul proiectului “Formarea unei societăţi deschise cu tineri mai bine informaţi” finanţat de către Ambasada SUA au avut loc 6 şedinţe de educaţie civică. Cei peste 30 de elevi din comuna Izvoare, r-nul Floreşti au fost antrenaţi într-un şir de activităţi pentru a-i face cunoscuţi cu drepturile şi responsabilităţile lor, ce înseamnă democraţie şi care sunt principiile şi valorile democratice într-un stat, la fel a fost prezentată Convenţia cu privire la Drepturile Copilului (CDC).

Pentru a face mai bine înţelese aceste teme, activităţile din cadrul acestor şedinte au fost organizate într-un mod atractiv. De exemplu, prin activitatea « Acesta sunt eu » s-a încercat de a demonstra copiilor că fiecare individ este unic în felul său şi toţi oamenii au aceleaşi drepturi. Astfel elevii au fost rugaţi să scrie pe o coală de hîrtie numele lor iar în jurul numelui să scrie lucrurile care le plac cel mai mult. După evaluarea fiecărei foi, elevii au înţeles că fiecare individ are personalitatea proprie dar toţi oamenii, deşi diferiţi au aceleaşi drepturi.

Prin activitatea” Vînătoarea de comori” s-a încercat de a familiariza elevii cu Convenţia cu privire la Drepturile Copilului (CDC). Fişele cu articole din CDC au fost ascunse în locuri vizibile din sală. Cînd participanţii au intrat în sală au fost rugaţi să găsească “comorile “- diverse articole din CDC şi să le citească cu voce tare. Repartizaţi în grupuri a cîte 5 persoane, elevii au ales unul din drepturile enumerate şi au pregătit o scenetă.

Prin aceste scenete s-a încercat ca elevii să ţină minte aceste drepturi şi să le înţeleagă funcţionalitatea lor în practică.

Majoritatea şedinţelor au avut scopul ca elevii să perceapă care sunt principiile şi valorile democratice, să poată să le expună în practică, să-şi cunoască drepturile sale şi cum ele ar putea fi aplicate în viaţa de zi cu zi.

În rezultat elevii şcolii din comuna Izvoare, Floreşti au deprins:

  • să analizeze şi formuleze argumente privind egalitatea în drepturi a oamenilor

  • să identifice care drepturi le sunt încălcate (toţi au menţionat faptul că nu au unde să îşi petreacă timpul liber).

  • au dezvoltat abilităţile de lucru în grup şi de auto evaluare, prezentare.

  • au făcut cunoştinţă cu prevederile Convenţiei cu privire la Drepturile Copilului

  • au realizat faptul că ei ar trebui să împărtăşească cunoştinţele, informaţiile obţinute atît cu semenii , copii mai mici cît şi cu adulţii din comunitate

  • au înţeles faptul că drepturile sunt respectate doar cînd sunt cunoscute şi înţelese

În următoarele şedinţe se preconizează de a dezvolta spriritul de voluntariat al elevilor, pentru ca aceştia să se implice în viaţa comunităţii lor prin ONG-ul local existent.

Proiectul“Formarea unei societăţi deschise cu tineri mai bine informaţi” este implementat din luna septembrie 2009 în comuna Izvoare, r-nul Floreşti pentru tinerii care sunt educaţi doar de un părinte sau părinţii cărora sunt plecaţi peste hotare.