CDE: Start-up-urile



CDE: despre Start-up-uri

Indiferent de pregătire, statut social sau cunoştinţe, suntem dispuşi spre a întreprinde. De aici şi până a reuşi este acel pas care, adeseori, îl transferăm în mirifianta lume a afacerilor, o lume nu numai captivantă, dar şi, în egală măsură, extrem de dură. A supravieţui în lumea afacerilor înseamnă a şti, a şti înseamnă a cunoaşte şi a cunoaşte înseamnă a învăţa riguros, până în cele mai mici detalii, nu numai etapele componente şi modalităţile de derulare a unei afaceri, ci şi mecanismele extrem de fine şi subtile ale întreprinderii şi comunicării.

Pornind de la aceste idei s-a decis ca la şedinţa a VIII –a a CDE-ului să se abordeze o temă complexă şi destul de generoasă la capitolul “controverse si idei”, şi anume: ,,Start-up-urile, şanse de supravieţuire şi dezvoltare''. Şedinţa a VIII-a a CDE-ului avut loc la 20 februarie. Am avut în calitate de invitaţi speciali pe Tudor Tarlev şi Natalia Iachimov. Un loc aparte l-a ocupat prestaţia de final a lui Dumitru Vicol, membru CDE. Învitatii noştri, tineri şi nonconformişti, ne-au relatat despre posibilitãţile de afirmare şi avansare în lumea afacerilor în Republica Moldova, susţinînd în egală masură că pentru aceasta e nevoie de un scop bine definit, multă muncă, caracter pozitiv, cunoştinţe, ambiţie şi dorinţă de afirmare.

Natalia Iachimov, absolventa facultăţii “Relaţii Economice Internaţionale”, ASEM, director al agenţiei de publicitate,,HiperMediaGrup'' S.R.L. ne-a vorbit despre primii ei paşi în lumea afacerilor, menţionînd că un factor determinant în acest sens l-a constituit experienţa şi cunosţintele acumulate în cadrul diferitor activităţi a organizaţiilor de tineret din rîndul cărora făcea parte. Totodată, a ţinut să sublinieze că un rol deosebit întru promovarea şi susţinerea planului său de afaceri l-a avut Incubatorul de Afaceri al ASEM, care i-a selectat ideea, deschizîndu-i astfel unda verde spre dezvoltare. Natalia ne-a vorbit despre proiectul, “City Map”, un proiect la care ţine foarte mult şi care, de fapt, constă într-un ghid al locurilor de agrement, shopping, consultanţă în afaceri pentru persoanele ce vin în Moldova.

La solicitarea Nataliei Bejan, coordonator CDE, dumneaei ne-a vorbit în detalii despre atuurile şi oportunitaţile oferite de Incubatorul de Afaceri, de care a beneficiat şi ea nemijlocit, precum şi de posibilitaţile şi pocedura de obţinere şi dispunere de aceste avantaje. Dna Iachimov ne-a atenţionat că pentru a trece concursul şi a fi acceptat de Consiliul de Mentori a Incubatorului trebuie ca Ideea ta să fie una inovatoare: Originală, Viabilă, să producă beneficii, sa trezească un Interes Antreprenorial şi sa dispună de un Potenţial naţional/internaţional.

La întrebarea Alinei Morgoci, membră CDE, dacă a constituit ori nu publicitatea pentru invitata noastră o pasiune în momentul apariţiei ideei de afaceri, aceasta a raspuns franc, că alegerea afacerii a fost determinată de un alt principiu, de genul – investiţie minoră – profit major! Cu alte cuvinte, dumneaei a investit doar economiile personale, care, considerate la moment se califică ca “investiţie minoră”, plus multă–multă energie, emoţii şi nopţi nedormite.

Dana Muntean, coordonator CDE, s-a interesat despre modalităţile de a obţine încrederea publicului odată cu lansarea pe piaţă, precum şi care a fost avantajul competitiv de care a dispus în concret afacerea Nataliei Iachimov. Aceasta din urmă a afirmat că, iniţial, serviciile ei vizau o categorie specială de clienţi- prietenii, care au constituit o punte de afirmare datorită recomandărilor către alte personae - potenţiali clienţi. Bineînţeles, serviciile, care vădit erau la preţuri derizorii, în acelaşi timp, sub aspect al calităţii erau net superioare, ceea ce a şi constituit, de fapt, avantajul competitiv. În context, Gherman Eduard, membru CDE, a întrebat dacă această strategie i-a afectat oarecum relaţiile de prietenie, precum şi pe ce loc plasează dumneaei prietenia în condiţiile relaţiilor de afaceri. În acest sens, Dna Natalia, a afirmat că conflictele sunt inevitabile în orice situaţii, cu atît mai mult în afaceri, dar totuşi, ea plasează prietenia pe scara superioară în relaţiile dintre oameni, diriguindu-se în acest sens de vechiul proverb ,”Spune-mi cu cine prieteneşti, ca să-ţi spun cine eşti.” În legatură cu aceasta, Dana Muntean s-a interesat de Dna Iachimov în ce masura au reacţionat concurenţii luînd în consideraţie tactica şi strategia promovată de ultima (calitate superioară - preţuri mici). Dumneaei a raspuns că una din modalităţile de supravieţuire în aceasta lume este anume promovarea unei atare politici, care implica riscul de a fi amendat moral şi de a pierde irecuperabil careva relaţii de colaborare, dar orice acţiune şi decizie luata este determinată de mai mulţi factori interdependenţi: client-serviciu prestat-momentul prestării. Ceea ce înseamnă că formula matematică a Business'ului este ,”Risc + mult, mult Noroc''!

Pe aceeaşi linie de idei a mers şi Tudor Tarlev axat în discuţii pe CSR – corporate social responsibility. Dumnealui ne-a vorbit din experienţa acumulată aflîndu-se în mai multe posturi: ca participant activ implicat în cadrul mai multor proiecte internaţionale pentru dezvoltare economică şi în special dezvoltarea micului business, ca membru al unor initiaţive de dezvoltare regională şi educaţie neformală a tinerilor, precum şi în calitate de tînăr antreprenor.

Pentru început, Dl Tudor Tarlev, ne-a întrebat ce înţelegem noi prin noţiunea de “antreprenoriat'”, facînd abstracţie de prevederile legale. Fiecare s-a dat cu părerea, iar dumnealui a conchis pînă la urmă că antreprenoriatul nu poate fi definit ca atare, că acesta constituie “un mod de viaţă'” care se schimbă în funcţie de tendinţe. Prin urmare ai două soluţii: fie te conformezi noilor cerinţe şi mergi înainte, fie ramîi rigid şi ca consecinţă dispari din peisajul economic ca subiect. Intrebarea dumnealui a stîrnit valuri de idei orientate în jurul a doua concepte, şi anume: sunt sau nu indispensabile cunostinţele teoretice pentru a reuşi în afaceri. Părerile s-au împărţit. Majoritatea au mizat pe ideia că fără cunoştinţe nu poţi să demarezi şi sa conduci o afacere – ideie în principal susţinută de Ion Bucuci, membru CDE.

Alţii, printre care Tudor Tarlev şi Dumitru Hioară, membru CDE, au susţinut că pentru aceasta nu sunt neaparat cunoştinţe aprofundate în domeniul ales ca afacere, aducînd şi exemple in acest sens. Ultimii şi-au justificat poziţia prin aceea că un antreprenor nu trebuie să fie neaparat un specialist, esenţial e ca el să fie un foarte bun manager, calitate care poate fi şi înnăscută şi nu neaparat învăţată în cele mai prestigioase şcoli.

Natalia Iachimov a luat o poziţie de conciliere, opinînd asupra faptului că în vederea realizării unei afaceri de success, cunoştinţele teoretice au un rol deosebit, aceasta pentru a nu pierde timp în “a descopei roata”, pe de o parte, iar pe de alta parte, pentru a implimenta noi metode, experimentate deja şi care se bucură de succes .Totodată, ea a amintit ca o afacere înseamnă – echipă, unde fiecare trebuie să facă ceea ce ştie el mai bine, iar obligaţia unui manager este de a selecta specialişti şi de a le crea condiţii prielnice pentru a-şi realiza obiectivele profesionale.

Tudor Tarlev a accentuat că actualmente, tinerii şi nu numai, odată ce au luat decizia de a demara o afacere, trebuie să ţina cont de cele 10 principii ale Pactului Global în domeniul drepturilor omului, standardelor muncii, mediului înconjurător şi combaterea corupţiei. Or, în condiţiile globalizării, facînd abstracţie de aceste principii care se bucură de aprobare universală şi la care RM este parte şi neavînd iniţiativă, în scurt timp (~2 ani ) riscăm să fim evitaţi, după care uitaţi, suportînd consecinţele respective. În acest sens, Vasile Moisei, membru CDE, s-a interesat care ar fi impactul companiilor transnaţionale asupra celor din MD în condiţiile globalizării. Tudor Tarlev a zis că, şi de aceasta data sunt două situaţii: fie dispar de pe arena economică, fie luptă în continuare şi rezistă în codiţiile noilor provocări şi standarte ridicate.

În legatură cu fenomenele de CSR şi cel de filantropie, Tudor Tarlev a menţionat că corporaţiile, fiind conduse de legea profitului financiar, devin antipatice, impersonale, făra suflet atrăgînd astfel oprobiul şi critica publică, de aceea este necesar de a duce o politică de dezvoltare tri-dimensională, adică de a crea un produs trilateral (EMS). Totodata Dl Tarlev a sustinut că antreprenorii din RM ar trebui sa recurgă direct şi cît mai curînd la o astfel de politică economică, ideie combatută de Hioară Dumitru, membru CDE, care consideră ca aceasta nu corespunde realităţii obiective din RM, mai mult ca atît, Dumitru, a adus ca exemplu în acest sens China, stat ce reprezintă o forţă economică consolidată fără a recurge la o atare politică.

Apropo de produse, Dana Muntean, coordonator CDE, a cerut parerea dumnealui despre produsele pentru necesitate artificială, cum ar fi sarea iodată. Dumnealui a răspuns că privitor la unele produse, de tipul sării iodate, se fac anumite studii în prelabil, pentru a dovedi necesitatea acestora societăţii, dar, în general, consideră că prin intermediul unor astfel de produse se construieşte, de fapt ,,filosofia business'ului''.

Pe parcursul alocuţiunii sale, invitatul nostru,Tudor Tarlev, a încercat să ne convingă că birocraţia nu constituie impedimentul cel mai mare a tînărului antreprenor, atît timp cît, ca antreprenor, nu prezinţi o forţă economică. După părerea lui, problema cea mai mare cu care se confruntă antreprenorul moldovean “ în devenire” este lipsa de idei, concepte şi strategii inovatoare, lipsa de acţiune şi dorinţă reală de a schimba ceva.

În final, Dumitru Vicol, membru CDE, a făcut o prezentare cu genericul “Tînăr, Neliniştit şi Bogat”. Astfel, colegul nostru, a scos în evidenţã topul celor mai bogaţi tineri de pe mapamond. El ne-a relatat despre istoria înnavuţirii fiecăruia dintre ei, împarţindu-i în două categorii: moştenitori şi self-made. În prezentarea sa Dumitru nu a inclus nici un moldovean, considerînd că Republica Moldova nu s-a maturizat înca sub acest aspect, dar a lăsat să se înţeleagă că în acest sens viitorul e în miinele noastre, îndemnul său de final fiind: ,,Acţionează- nu sta locului, e timpul tău să devii bogat.''

Morgoci Alina

Club de Discuţii Economice ASEM