Avertizare
  • JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 141

Declaraţia cu privire la încălcarea prevederilor acordului internaţional cu privire la funcţionarea Mecanismului Naţional pentru Prevenirea Torturii



Declaraţia cu privire la încălcarea prevederilor acordului internaţional cu privire la funcţionarea Mecanismului Naţional pentru Prevenirea Torturii (MNPT)

Organizaţiile pentru promovarea şi apărarea drepturilor omului sunt îngrijorate de lipsa de transparenţă în selectarea membrilor Consiliului Consultativ (CC) şi în special pentru selectarea a 2 foşti lucrători ai organelor de poliţie în componenţa CC. Această încalcă grav prevederile Protocolului Opţional la Convenţia contra Torturii (OPCAT).

Pe parcursul anilor 2008 şi 2009, o parte din membri ai CC, ca componenta cheie a MNPT, a pierdut o parte sa de membri datorita condiţiilor dificile de activitate, obstacolelor create în funcţionare şi lipsei resurselor financiare şi administrative. În anul 2009, CC a activat cu 5 membri[1] şi Avocatul parlamentar – Anatolie Munteanu. Consiliului Consultativ se confruntă cu probleme de lipsă de suport administrativ, se pun obstacole în accesul neîngrădit la locurile de detenţie, se încearcă limitarea mandatului CC[2]. Rolul CC în evenimentele din aprilie 2009 a fost recunoscut drept crucial pentru informarea corectă şi imediată a opiniei publice naţionale şi internaţionale.

Pe data de 11 februarie 2010, comisia constituită în cadrul CpDOM, a selectat doi foşti lucrători ai sistemului afacerilor interne şi un lucrător din sistemul penitenciar pentru a deveni membri ai Consiliului Consultativ. Constantin Gonţa (pensionar, fost inspector de poliţie, colaborator în Serviciul Pază de Stat, funcţionar în MAI,), Roman Roşca (fost inspector de poliţie) şi Oxana Gumenaia (pensionată din sistemul penitenciar, psiholog). Nici un candidat selectat nu a activat şi nu este afiliat cu societatea civilă. Organizaţiile semnatare nu se pronunţă asupra contestă calităţilor profesionale acestora, dar obiectează asupra prezenţei acestora în calitate de membri în Consiliul Consultativ.

Procedura de selectare a membrilor noi s-a efectuat fără a anunţa membrii actuali ai Consiliului Consultativ. Această tendinţa, în curînd,  va transforma Consiliul Consultativ într-o entitate care nu mai reprezintă societatea civilă. Actualmente societatea civilă este în minoritate în CC, deşi OPCAT prevede CC explicit ca un organ care reprezintă societatea civilă! Recomandările autorităţilor publice în situaţia creată:

  1. (PRIORITARĂ) renunţarea la practica contrarie prevederilor OP CAT, de infiltrare în componenţa CC a persoanelor care nu reprezintă societatea civilă; promovarea transparenţei în procesele selectare membrilor noi în CC; anularea procesului de selectare desfăşurat; cerem Comisiei Parlamentare pentru Drepturile Omului avizarea negativă şi respingerea listei candidaţilor noi propuşi;
  2. (PRIORITARĂ) oferirea CC suportului şi resurselor financiare adecvate, acestea fiind gestionate colegial de către CC, cerem suportul adecvat din partea Ministerului Justiţiei şi Ministerului Finanţelor;
  3. (PRIORITARĂ) modificarea legii 200-2007, Hot. Parlamentului 57-2008, prin care MNPT va fi reprezenta un model pluralist, şi va include: 1) avocaţii parlamentari, 2) CC împreună cu comisiile locale de monitorizare a locurilor de detenţie[3] şi suplimentar 3) organizaţiile neguvernamentale specializate care vor coopera strîns instituţional cu MNPT[4], cerem implicarea adecvată a Ministerului Justiţiei şi a Parlamentului;
  4. (PRIORITARĂ) asigurarea accesului neînsoţit şi neîmpiedicat în toate locurile unde persoanele sunt private de libertate, fără oricare formă de notificare în prealabil; drepturi neîngrădit pentru examinarea registrelor, inclusiv medicale; cerem implicarea adecvată a Ministerului Afacerilor Interne;
  5. intentarea proceselor disciplinare împotriva celora care împiedică accesul liber în exercitarea mandatului CC, inclusiv restricţionează accesul la registrele şi alte documente relevante;
  6. publicarea imediată după realizarea vizitei, drept urmare a aprobării colegiale în cadrul mecanismului naţional de prevenire, a rapoartelor despre situaţia în locurile de detenţie;

 

Organizaţiile semnatare: Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO), Institutul pentru Drepturile Omului (IDOM), Centrul Naţional al Romilor (CNR), Amnesty International din Republic Moldova.


Informaţii suplimentare:
La 16.09.2005 Republica Moldova a semnat, iar prin Legea nr.66 din 30.03.2006 a ratificat Protocolul Opţional la Convenţia ONU (OP CAT) împotriva torturii şi altor tratamente crude, inumane sau degradante. Întru implementarea cerinţelor OPCAT, Parlamentul a adoptat Legea nr.200 privind modificarea şi completarea Legii cu privire la avocaţii parlamentari nr.1349 din 17.10.1997[5] şi a adoptat Hotărârea Nr. 57 din 20.03.2008 cu privire la Regulamentul Centrului pentru Drepturile Omului (CpDOM)[6]. Prin urmare a fost creat Mecanismul naţional pentru prevenirea Torturii (MNPT) compus din Avocaţii Parlamentari şi Consiliul Consultativ (CC). Pe parcursul anilor 2008 şi 2009, CC a reuşit să producă mai multe rapoarte urmare a vizitelor instituţionale. Raportul de activitate pentru anul 2008 este considerat primul raport elaborat printr-un efort de cooperare dintre autorităţile publice şi societatea civilă care constată sincer şi onest situaţia alarmantă privitor la drepturile omului în locurile de detenţie. Un rol aparte acesta a avut în perioada evenimentelor şi după evenimentele din aprilie 2009, pentru a elucida situaţia cu privire la încălcarea drepturilor omului în custodia poliţiei.



[1] 3 reprezentanţi ai ong-urilor de drepturile omului şi 2 foşti lucrători, pensionaţi din poliţie (cu experienţă în organizaţia profesională a poliţiştilor) şi sistemul penitenciar

[2] Analiza detaliată asupra situaţiei în funcţionarea Consiliului Consultativ: http://credo.md/arhiva/documente/EvaluationNPM%20v6.pdf

[3] LEGE Nr. 235 din 13.11.2008, privind controlul civil asupra respectării drepturilor omului în instituţiile care asigură detenţia persoanelor, http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=329996.

[4] Recomandarea susţinută de Raportul CPT 2007 (para 23), http://www.cpt.coe.int/documents/mda/2008-39-inf-fra.htm