Transparency International – Moldova prezintă studiul "Sectorul energetic: corupţie sau proastă guvernare?"



La 9 februarie 2010, în incinta Agenţiei de ştiri Info Prim-Neo, Transparency International – Moldova a prezentat  studiul  „Sectorul energetic: corupţie sau proastă guvernare?”.

Autorul studiului, Nicolae Mogoreanu, preşedinte al Asociaţiei Consumatorilor de Energie din Moldova, dr. conf. la catedra Electroenergetica a UTM, a remarcat că scopul cercetării constă în analiza diferitor fenomene generatoare de corupţie în sectorul energetic şi prezentarea de propuneri şi recomandări în vederea prevenirii corupţiei în acest domeniu.

Autorul a menţionat că pe parcursul ultimilor ani în sectorul energetic al Republicii Moldova şi-au găsit reflectare diferite manifestări ale corupţiei, generate de imperfecţiunile cadrului legal, implicarea grupurilor de interese în dirijarea importurilor şi exporturilor de resurse energetice, limitarea concurenţei, lipsa de transparenţă, inclusiv decizională la adoptarea şi justificarea tarifelor la resurse energetice, muşamalizarea schemelor de creare a fluxurilor financiare ilegale la furnizarea, transportarea şi consumul de resurse energetice. În special, au fost specificate următoarele carenţe şi lacune:

  • imperfecţiunile cadrului legal din domeniu (neglijarea experienţei internaţionale privind racordarea, extinderea reţelelor electrice şi calitatea serviciului de furnizare a resurselor energetice; prezenţa clauzelor contradictorii privind responsabilitatea de extindere a reţelelor electrice; interpretarea ambiguă şi lipsa în legislaţie a unor noţiuni importante, precum „racordare”, racord”, branşament”, extindere”, serviciu universal”; existenţa prevederilor discriminatorii referitoare la extinderea şi racordarea reţelelor de energie electrică şi gaze naturale care stimulează corupţia şi defavorizează consumatorii; existenţa clauzelor care permit organizarea schemelor de sustragere a resurselor energetice în baza aprecierii discreţionare a unor „necesităţi aparte”; adoptarea de către ANRE a unor acte normative care le permit furnizorilor de resurse energetice să obţină venituri suplimentare, în special, în contextul strămutării şi înlocuirii contoarelor, achitării pierderilor pe porţiunile reţelelor aflate la bilanţul agenţilor economici etc;
  • lipsa transparenţei la încheirea şi derularea contractelor de furnizare/transportare a resurselor energetice;
  • includerea, sub influenţa grupurilor de interese, a intermediarilor în procesul de transportare, livrare, export a resurselor energetice;
  • politica defectuoasă de stabilire a tarifelor („umflarea” tarifelor prin includerea pierderilor normative exagerate de energie electrică şi gaze, a unei rate de rentabilitate excesive, a costurilor de deservire a creditelor contractate de furnizorii de resurse energetice);
  • menţinerea practicii de favorizare a furnizărilor de energie electrică prin excluderea tarifelor zonale care generează supracheltuieli pentru producătorii de energie electrică şi dezavantajează agenţii economici–consumatori de energie electrică;
  • existenţa cazurilor de intimidare şi presiune din partea reprezentanţilor furnizorilor de energie electrică asupra consumatorilor la examinarea eventualelor cazuri de consum fraudulos de energie;
  • prezenţa relaţiilor contractuale dintre furnizorii de resurse energetice şi organizaţiile cu drepturi de expertiză, ceea ce pune la îndoială obiectivitatea expertizei la cercetarea cazurilor de consum fraudulos de energie;
  • existenţa cazurilor de expertizare tehnico-ştiinţifică cu încălcarea normelor legale;
  • carenţele ANRE la capitolul transparenţă şi asigurare a accesului la infomaţii: nepublicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a unor acte normative aprobate de Agenţie, neinformarea despre rezultatele controalelor efectuate la agenţii economici – titulari de licenţe, lipsa informaţiei privind bugetul Agenţiei;
  • familiarizarea insuficientă a consumatorilor de resure energetice cu drepturile şi obligaţiile lor.

Autorul studiului a remarcat că deficienţele cadrului legal şi practicile vicioase sus-menţionate condiţionează proliferarea corupţiei în sectorul energetic, ceea ce compromite atragerea investiţiilor străine şi asistenţei organismelor internaţionale, afectează competitivitatea şi pune în pericol securitatea energetică şi economică a ţării. Diminuarea corupţiei în acest sector necesită aplicarea următoarelor măsuri:

  • adaptarea cadrului legal din domeniu la standardele internationale, justificarea economico-financiară a necesităţii, conformităţii actelor normative cu standardele internaţionale şi monitorizarea aplicării cadrului legal;
  • transparentizarea contractelor de furnizarea/transportare a resurselor energetice şi a procesului de derulare a acestora;
  • reducerea numărului de intermediari în procesul de transportare, livrare, export a resurselor energetice;
  • conlucrarea activă a instituţiilor publice cu societatea civilă şi oamenii de afaceri la examinarea proiectelor de acte normative în scopul excluderii clauzelor ambigue, contradictorii şi reducerii riscurilor de coruptibilitate, organizarea dezbaterilor şi discuţiilor publice la diferite etape de elaborare a proiectelor de acte normative;
  • monitorizarea eficientă de către ANRE a activităţii agentilor economici–titulari de licenţe: verificarea continuă a rapoartelor economico-financiare, crearea unei baze de date pentru un control operativ, reacţionarea promptă la evoluţiile bruşte ale indicatori-lor economico-financiari, comunicarea rapidă publicului despre neregulile depistate în rezultatul controalelor ANRE;
  • sporirea transparenţei decizionale a ANRE: plasarea pe site-ul instituţiei a proiectelor de acte normative elaborate, proiectelor deciziilor de stabilire a tarifelor, rezultatelor controalelor efectuate de ANRE, a informaţiilor privind proiectul şi execuţia bugetului;
  • eficientizarea sistemului de petiţionare al ANRE: perfecţionarea personalului antrenat în primirea şi examinarea petiţiilor, stabilirea responsabilităţilor persoanelor antrenate în acest proces, informarea publicului despre modul depunerii/examinării petiţiilor, efectuarea controlului intern în contextul examinării petiţiilor, informarea publicului despre măsurile aplicate pentru eliminarea abaterilor constatate;
  • familiarizarea continuă a consumatorilor de resurse energetice, în special, a celor din mediul rural cu drepturile şi obligaţiunile lor.