Pe 27 ianuarie 2010 se lansează Campania internaţională "Romul obişnuit?"



LogoRO"Romul obişnuit?" este o campanie internaţională ce are ca obiectiv eliminarea stigmatizării şi stereotipurilor ce provoacă excluderea socială a romilor. Campania va promova respectul faţă de TOŢI cetăţeni într-o societate COMUNĂ, va promova imaginea pozitivă a Romilor, va fortifica vocea romilor pentru eliminarea stigmatizării şi stereotipurilor, va uni eforturile romilor şi ne-romilor pentru lupta cu discriminare şi promovarea viziunii europene asupra diversităţii.

Campania se va realiza în Albania, Bulgaria, Macedonia, România şi Moldova pînă aprilie 2010.

Campania este coordonată de ERGO Network – Reţeaua Europeană a Organizaţiilor de Suport a Romilor (http://www.ergonetwork.org/).

În Republica Moldova Campania „Romul obişnuit?” va fi promovată de Asociaţia „Porojan” (http://www.porojan.md/) şi Uniunea Tinerilor Romi din Moldova „Tărnă Rom”.

Viziunea Campaniei „Romul obişnuit?”:

Romii sînt cetăţeni europeni. În acelaşi timp, ei sînt discriminaţi şi marginalizaţi. Prejudecăţile şi stereotipurile faţă de romi sînt foarte răspîndite şi rămîn incontestabile în media, politică şi societate. După părerea ERGO, stigmatizarea romilor şi atitudinea anti-roma sînt cauze principale ale excluderii lor sociale.

De obicei, romii nu sînt acceptaţi ca cetăţeni egali. Deseori ei sînt percepuţi ca oameni neactivi şi incapabili, care merită atitudinea prin care le sunt respinse drepturi sociale, economice şi politice. Situaţia de excludere, bazată pe stigmatizare, în domeniul educaţiei, muncii şi sănătăţii provoacă asimilarea forţată a romilor, perceperea lor ca străini în societate. Obişnuiţi de această imagine negativă, mulţi romi însuşi percep aceste fenomene negative ca fiind normale, reproduc stereotipurile majorităţii şi se tem să se identifice ca romi. În mai multe cazuri, anume tineri romi  nu-şi recunosc identitatea.

Romi şi ne-romi trebuie să-şi asume responsabilitatea ca cetăţeni egali ai UNEI societăţi. Noi trebuie să promovam încrederea şi respectul faţă de diversitate şi combatem discriminarea şi stigmatizarea. Lucrînd pentru o viaţă mai bună a tuturor într-o societate COMUNĂ, trebuie recunoaştem că nu romii sînt o problemă, ci marginalizarea, discriminarea şi situaţia dificilă a acestora. De aceea, noi trebuie să eliminăm cauzele principale ale excluziunii sociale a romilor: stigmatizarea şi stereotipurile.

Ce se va petrece?

Cercetări

Prima etapă a campaniei este dedicată cercetării în scopul de a identifica şi analiza elementele cheie ale stigmatizării şi cauzele de excludere în toate ţările. În acest context, va fi publicată „Cartea Alb-Negru” („Black & White Book”), care va cuprinde exemple pozitive şi negative ale  mobilizării romilor în lupta împotriva excluziunii sociale.

Concursul „Cel mai bun primar pentru romi”

Concursul va fi anunţaţi în primele decade ale lunii februarie 2010 şi constă în identificarea celui mai bun primar pentru romi din fiecare ţară participantă cît şi în mediatizarea celor mai bune exemple de bună practică. Concursul are menirea de a demonstra modul în care autorităţile locale şi comunitatea de romi şi-ar putea uni eforturile, implicîndu-se într-un dialog egal.

Instruiri şi consolidarea capacităţilor

În cadrul Campaniei „Romul obişnuit?” se va organiza instruirea voluntarilor care doresc să înveţe şi să dezvolte metode noi, creative şi inovatoare de desfăşurare a campaniilor în scopul de a disemina informaţii privind discriminarea şi stigmatizarea, facîndu-le vizibile  unui public larg la nivel naţional şi european.

Activităţi

În februarie – martie 2010 în cadrul campaniei în fiecare ţară participantă vor fi realizate acţiuni concrete la nivel local şi naţional. Campania „Romul obişnuit?” se va axa pe acţiuni creative şi inovatoare de promovare, a căror scop este combaterea stereotipurilor. 

II Summit European pentru Problemele Romilor

În cadrul celui de-al II Summit European pentru Problemele Romilor (8 aprilie 2010, Cordoba, Spania) Campania va adresa participanţilor toate problemele de bază privind marginalizarea romilor şi va organiza un eveniment special cu cei mai buni primari pentru romi din ţările implicate, facilitînd un schimb reciproc de informaţii la nivel local şi internaţional.