Pledoarie pentru facebook




facebookSeara mi-am încălzit sufletul la o lansare de carte şi dezmorţit mâinele şi picioarele la o recepţie. Ambele evenimente organizate cu drag de „Europa Liberă”, am să mai revin la subiect pentru că şi Radio „Europa Liberă”, şi lansările sale de carte sunt pentru mine ca iubirile …în care din respect îi spui Dumneavoastă iubitei / iubitului.

Domnul Vasile Botnaru a făcut la evenimentul „Europei Libere” o pledoarie în cerc restrâns pentru reţelele de socializare şi puterea lor de  a mişca lumea şi a promova idei ;) globale. Cred că în curând pledoaria va continua în emisie şi pe site Europa Liberă ;) aşa că acum bucăţica mea de discurs se va axa doar pe segmentul manageri care luptă cu „vorbăraia pe net”.

Am auzit nenumărate păreri că reţelele de socializare le mănâncă oamenilor timpul şi că ar trebui interzise şi blocate în instituţiile publice. Sunt de acord 100% în cazurile când se face exces de distracţie pe banii angajaţilor. Dar eu sunt managerul care deschide în fiecare dimineaţă facebook la serviciu şi neapărat seara (sau noaptea) acasă. Unul din colegii mei deschide facebook de câteva ori pe zi de la serviciu şi iar mi se pare acceptabilă situaţia, mai avem şi un voluntar care de multe ori foloseşte facebook la birou. Am să reies din aceste trei experienţe de birou ca să susţin pledoaria mea pentru facebook. Ca reţea de socializare, facebook îţi arată ce fac prietenii tăi, inclusiv proiectele la care lucrează şi – de ce nu? – spectacolele sau filmele pe care le vizionează. Pentru mine este foarte important această reţea de socializare, pentru că are grijă să-mi amintească zilnic de zilele de naştere ale colegilor de breaslă şi a cunoscuţilor mei.

Colegul despre care ziceam că foloseşte facebook la birou o face pentru a trimite link-uri despre tot felul de ştiri la reţeaua de prieteni, ca manager sunt încântată de acest lucru, pentru că astfel văd nu doar eu şi colegii de birou, anumite noutăţi importante din domeniu ONG (de ex. sănătate publică, mass-media, voluntariat). Apropo, în acest context mi se par foarte utile promovările pe care le poţi face cu ajutorul reţelelor Internet pentru evenimente sociale. Aşa am promovat Festivalul Voluntarilor, iar acum facem cunoscute activităţile Coaliţiei pentru promovarea legii şi activităţilor de voluntariat.

Pentru mine este foarte interesant să urmăresc fotografiile colegilor mei din domeniu, care furnizează o informaţie mai caldă şi mai personală despre evenimente sociale decât pozele de pe site-urile organizaţiilor pentru care lucrează acei colegi. De exemplu, în cazul vizitei Principesei Margareta la Chişinău, pentru participarea Excelenţei Sale la un eveniment de caritate organizat de Angelus Moldova, pozele unei amice pe de pe facebook mi-au întregit impresia  despre activitatea respectivă a organizaţiei.

Voluntarul nostru a găsit foarte multă informaţie despre ce fac anumite personalităţi publice în domeniul voluntariatului tot în lista sa de prieteni şi grupuri de pe facebook.

În fiecare seară încerc să comunic puţin cu amicii mei de pe facebook răspunzând la mesaje şi privind măcar câteva poze, asta mă inspiră pentru multe subiecte pe care le regăsiţi pe blogul meu. Deşi până la urmă tot cu beneficiarii ONG se termină şi intratul pe facebook de acasă. Dăunăzi m-au contactat doi amici care m-au întrebat cum să facă voluntariat la noi şi am avut câteva frânturi de discuţii cu o parte din minunata echipă care s-a format la Cozia,  o să vă povestesc despre aceşti tineri bravi într-un alt articol.

În decembrie, la sfârşitul zilei de lucru am fost contactaţi de către colegii de la Ministerul Tineretului şi Sportului şi  anunţaţi că avem ocazia să oferim celor mai activi tineri voluntari câte un sejur turistic de 5 zile în România, dar trebuie să selectăm oamenii în mai puţin de 24 ore. Noi suntem săriţi de pe fix sau …taman pe fix cu transparenţa şi corectitudinea, aşa că în aceiaşi seară am insistat să elaborăm un anunţ şi un concurs public pentru a beneficia de aceasta oportunitate tineri care chiar merită. Dar cum faci ca oamenii să vadă în timp util o oportunitate cu termenul limită de aplicare …peste câteva ore? Am decis să apelez la facebook şi întreaga noapte am povestit personalizat despre oportunitate la vre-o 200 de amici ai mei de facebook, câteva zeci dintre care au răspuns. Astfel am reuşit să facem o selecţie reuşită a reprezentanţilor organizaţiilor de tineret şi mass-media, care au o activitate serioasă în promovarea voluntariatului.

Evident că prin acest articol nu încurajez angajaţii cuiva, dar mai ales pe cei ai organizaţiei noastre să stea toată ziua la taclale pe facebook ;) Am vrut să transmit mesajul că reţelele de socializare pot folosite în susţinerea obiectivelor organizaţiilor pentru care lucrăm, iar dacă uneori angajaţii sau voluntarii noştri îşi permit să trimită şi un mesaj de felicitare pentru un prieten sau iubit şi asta chiar le ia doar câteva minute – să fie sănătoşi şi s-o ia drept bonus din partea organizaţiei! Un manager performant trebuie să aibă instalate contoare care să-i arate lunar câte procente din timp este folosit de echipă pentru mici distracţii de socializare. Dacă un angajat foloseşte computerul şi Internetul de serviciu 10 – 15 minute din ziua de muncă de opt pentru o reţea de tipul facebook, managerul n-are motive de panică că va scădea productivitatea muncii, chiar sunt toate şansele ca angajatul respectiv să fie mai eficient decât un angajat la care computerul a  fost toată ziua deschis numai la documente de serviciu, dar care nu ştie ultimele noutăţi profesionale. Apropo, în fiecare zi colegii mei folosesc vreo zece minute pentru a vizita câteva site-uri de ştiri.

Curând o să vă povestesc cum am promovat o campanie de caritate (şi) pe facebook ;) mai intaţi!

Imagine preluată de pe techdiget.


Posted: 2010-01-25 14:55:56

Blog | Senin