Cinci campanii media de promovare a Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului



La 20 noiembrie a.c., Asociatia Presei Independente (API) a organizat conferinta de evaluare a proiectului "Consolidarea comunitatii media la nivel regional in R. Moldova", realizat cu suportul financiar al Oficiului din Moscova al UNESCO si sustinerea ONU in Moldova. De asemenea, au fost anuntate rezultatele Concursului pentru cea mai buna campanie media de promovare a Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului.

In perioada iunie-octombrie 2009, in cadrul acestui proiect API a finantat cinci campanii media realizate de echipe de ziare, posturi de radio si/sau TV din raioanele Cimislia, Nisporeni, Rezina, Soldanesti, Soroca si Drochia care s-au axat pe promovarea urmatoarelor Obiective de Dezvoltare a Mileniului: reducerea saraciei severe, asigurarea sustenabilitatii mediului, reducerea mortalitatii infantile, imbunatatirea sanatatii materne si realizarea accesului universal la educatia primara.

Timp de cinci luni, comunitatile locale au fost informate despre problemele existente la nivel local sau regional in implementarea unuia sau mai multor Obiectivele de Dezvoltare a Mileniului. Astfel, ziarul "Glia Drochiana" si postul de televiziune "Drochia TV" din Drochia au realizat o campanie pentru sanatatea viitoarei mame si a copilului.

Partenerii au organizat concursuri tematice de eseuri, fotografii si poezii pentru elevii din raion, au realizat si difuzat doua talk-showuri si un spot video, au editat si distribuit un poster cu informatii utile pentru femeile gravide, cele de varsta reproductiva si familiile acestora etc. In rezultat, in primele zece luni ale anului 2009, mortalitatea infantila in raionul Drochia s-a redus de la 9 la doar 3 promile comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Ziarul "Business Info", postul de televiziune "Media TV" si postul de radio "Radio Media" din Cimislia au desfasurat campania media pentru evacuarea deseurilor solide. Jurnalistii au realizat emisiuni, spoturi video si articole, au organizat raiduri ecologice privind evacuarea gunoiului si concursul ,,Cea mai amenajata platforma de evacuare a gunoiului la blocurile locative" etc. In final, numarul contractorilor Gospodariei Comunale Cimislia a crescut de la 350 la 480 persoane, iar aria de colectare a deseurilor a fost extinsa pe mai multe strazi si sectoare din oras.

Ziarul "Observatorul de Nord" si postul de televiziune "Sor TV" din Soroca au realizat campania media cu genericul "Ai carte, ai parte".

Partenerii au organizat un ciclu de mese rotunde si dezbateri publice la tema accesului universal la educatia primara, au realizat si difuzat spoturi video, au publicat articole tematice etc. In rezultat, la 1 septembrie 2009, cinci copii din familii defavorizate din raionul Soroca au mers la scoala cu rucsacurile ticsite cu rechizite si carti donate de sorocenii cu suflet mare in cadrul campaniei.

Ziarul "Gazeta de Vest" si postul de televiziune "Albasat TV" din Nisporeni au desfasurat campania media "Saracia distruge copiii". Echipa a produs si difuzat spoturi video de promovare a Obiectivului de Dezvoltare a Mileniului "Reducerea saraciei severe", a organizat concursuri tematice pentru elevi si a instalat in piata din orasul Nisporeni o boxa speciala pentru a aduna opiniile cetatenilor la tema saraciei. In final, primaria Nisporeni a promis sa asigure cu spatiu locativ o familie defavorizata, protagonista unui spot video de promovare a Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului.

Ziarul "Cuvantul" (Rezina) si postul de televiziune "Impuls TV" (Soldanesti) au desfasurat campania media "Problema apei potabile in raioanele Rezina si Soldanesti: cine si cum o poate solutiona?". Echipa a organizat un ciclu de mese rotunde si dezbateri publice, a realizat si difuzat spoturi video, a publicat articole tematice, a editat si distribuit calendarul "Apa - izvorul vietii!" etc., abordand astfel consecvent problema aprovizionarii cu apa potabila si canalizare.

Un juriu independent, format din jurnalisti si lideri de organizatii neguvernamentale, a hotarat ca cea mai buna campanie media de promovare a Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului a fost realizata de jurnalistii de la "Glia Drochiana" si "Drochia TV" din Drochia, aceasta echipa invrednicindu-se de Premiul Mare al concursului - un notebook cu softuri licentiate. Premiul a fost procurat din sursele Oficiului din Moscova al UNESCO. De asemenea, API si Organizatia Natiunilor Unite in Moldova au oferit doua premii de incurajare de cate 500 Dolari fiecare echipelor de jurnalisti din Cimislia (ziarul "Business Info", postul de televiziune "Media TV" si postul de radio "Radio Media") si Soroca (ziarul "Observatorul de Nord" si postul de televiziune "Sor TV").

Proiectul "Consolidarea comunitatii media la nivel regional in R.Moldova", realizat de API cu suportul financiar al Oficiului din Moscova al UNESCO si sustinerea ONU in Moldova, a avut ca scop sustinerea parteneriatelor media (ziare, posturi de radio si TV) la nivel local si regional, indreptate spre dezvoltarea procesului de participare a locuitorilor la solutionarea problemelor comunitare.

Pentru relatii: 22-09-96

Association of Independent Press,

77 Bucuresti str., Chisinau/R. MOLDOVA

tel.: (+373 22) 22 09 96;

fax.: (+373 22) 20 36 86;

email.: api@api.md