"Moldova-1", EU TV, N4 si NIT au facut partizanat politic

Postul public de televiziune „Moldova-1", precum si operatorii televizuali privati NIT, N4, EU TV si, pe unele segmente, „Prime", in prima luna de dupa alegerile parlamentare, au sacrificat, in mare masura, dreptul cetateanului de a fi informat in numele unor interese de partid.

Aceasta este concluzia finala a primului raport de monitorizare postelectorala a prezentei actorilor politici in programele unui numar de noua posturi TV, realizat de Asociatia Presei Electronice (APEL) intre 6-30 aprilie 2009.

Ieri, in cadrul unei conferinte de presa, expertii au subliniat faptul ca, odata cu incheierea campaniei electorale, a devenit mai evidenta prezentarea inechitabila si tendentioasa a actorilor politici in programele unor posturi TV. Spre exemplu, EU TV, „Moldova-1", N4 si NIT au mediatizat in context pozitiv si au favorizat unele forte politice (PCRM si PPCD), dar au prezentat in context negativ si au defavorizat cele trei partide parlamentare de opozitie - PL, PLDM si AMN.

 

Constantin Marin a mentionat ca disproportiile semnalate au fost cauzate, in buna parte, de mediatizarea dezechilibrata a actorilor politici personalizati de trei posturi TV - „Moldova-1", NIT si N4. „Astfel, V. Voronin, V. Turcan si M. Lupu au beneficiat la aceste trei posturi de circa 59,1% dintre aparitiile acordate acestor actori de toate posturile monitorizate (1322 din totalul de 2236) si de circa 76% din timpii de antena acordati in ansamblu acestor actori", a subliniat Marin. Pe de alta parte, Pro TV, TV7, TVC 21 si EU TV, in ansamblu, au aprobat tendinta de tratare echilibrata a actorilor personalizati. În ceea ce priveste actorii institutionalizati, posturile TV monitorizate au acordat prioritate partidelor ce au intrat in parlament in rezultatul alegerilor parlamentare. PCRM a fost cel mai mediatizat partid la toate posturile TV monitorizate, urmat de PLDM, PL, AMN. „Moldova-1" si NIT au vorbit despre PCRM de aproape cinci ori mai des decat despre celelalte formatiuni parlamentare, in timp ce la alte posturi acest decalaj a fost mult mai mic, osciland intre 1,5 si 2,5 ori. Expertii au constatat, totodata, ca postul public „Moldova-1", de rand cu NIT, N4 si „Prime" au plasat in context negativ, in exclusivitate, reprezentanti ai Opozitiei, iar „Moldova-1" si N4 au fost singurele care n-au plasat in context negativ PCRM.

Concluzia expertilor: mentinerea unui asemenea comportament, atestat, de altfel, si in campania electorala, risca sa conduca la aprofundarea disensiunilor si polarizarii in societate, dar nu contribuie la dezvoltarea audiovizualului in R. Moldova pe principii democratice. Rapoarte de monitorizare vor avea loc pana in octombrie 2009.

Timpul