Rezultatele monitorizarii mass-media in campania electorala pentru alegerile parlamentare



Comunicat de presa privind rezultatele monitorizarii mass-media in campania electorala pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova (5 - 18 februarie 2009)

Centrul Independent de Jurnalism a lansat, in cadrul Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - Coalitia 2009, rezultatele primei etape de monitorizare (5 - 18 februarie 2009) a modului in care este reflectata campania electorala pentru alegerile parlamentare de catre principalele mass-media din Republica Moldova.

CONCLUZII GENERALE

În primele doua saptamani de campanie electorala, mass-media monitorizate au reflectat activ evenimentele care au vizat, direct sau indirect, alegerile si concurentii electorali. În total, cele 24 de mijloace de informare in masa supuse monitorizarii au difuzat/publicat 3537 de materiale relevante.

Rezultatele monitorizarii atesta doua pozitii distincte in procesul de reflectare a campaniei electorale de presa audiovizuala. Pe de o parte, posturile publice Moldova 1, Radio Moldova, precum si posturile private NIT si Antena C, favorizeaza in mod direct si indirect partidul de guvernamant si defavorizeaza partidele de opozitie. Posturile publice cu acoperire nationala Moldova 1 si Radio Moldova au avut foarte multe stiri ce-au prezentat realitatea din punctul de vedere al guvernarii, mediatizand preponderent initiativele electorale ale partidului de guvernamant. De regula, cu informatii de acest fel au inceput aproape toate buletinele de stiri din perioada monitorizata.

Pe de alta parte, PRO TV, EU TV, TV 7 si Vocea Basarabiei incearca sa se mentina pe linia unei reflectari echidistante, dar nuantate a evenimentelor, tinand sa nu omita nici activitatea formatiunilor de opozitie. Vocea Basarabiei se deosebeste de aceste doua posturi printr-un mesaj critic mai pronuntat la adresa PCRM, dar fara a ignora evenimentele care favorizeaza in mod obiectiv aceasta formatiune politica, iar EU TV difuzeaza mai multe stiri favorabile, decat defavorabile, partidului de guvernamant.

Ziarele, agentiile de presa si portalurile informationale monitorizate de asemenea au reflectat campania electorala de pe pozitii editoriale diferite. Unele institutii mass-media au favorizat evident un concurent electoral sau altul, prezentandu-l doar in context pozitiv in stiri si materiale de opinie. Astfel, Moldova Suverana, Nezavisimaia Moldova si www.omg.md promoveaza direct un singur concurent electoral - PRCM, defavorizand clar partidele de opozitie, in special pe cele de orientare liberala. La fel, Agentia informationala de stat Moldpres prezinta doar in context pozitiv PCRM si neglijeaza sau defavorizeaza indirect partidele de opozitie. Efortul editorial al ziarului Flux de asemenea este indreptat spre defavorizarea acelorasi partide si favorizarea PPCD. Fluxul nu critica decat tangential PCRM, la fel cum nici Moldova suverana sau Nezavisimaia Moldova nu prezinta in context negativ PPCD. Prin stirile pe care le publica, Komsomolskaia Pravda v Moldove a favorizat indirect PCRM si PSD.

Celelalte ziare defavorizeaza clar partidul de guvernamant si prezinta in context pozitiv unul sau mai multi concurenti electorali din opozitie, inclusiv PLDM, AMN sau PL. Este vorba de Timpul de dimineata, Jurnal de Chisinau, Moldavskie vedomosti, Cuvantul (Rezina), partial Saptamina care insa nu critica PCRM, SP (Balti) care prezinta negativ PCRM dar nu favorizeaza clar nici un concurent electoral si www.unimedia.md.

Agentia de stiri Infotag incearca sa se mentina pe linia prezentarii proportionale a tuturor partidelor antrenate in campania electorala, reflectand toate evenimentele legate de campania electorala fara exceptii si, de regula, fara interpretarea declaratiilor sau scoaterea acestora din context. Ziarele Realitatea (Soroca) si Vesti Gagauzii (Comrat) deocamdata nu publica materiale relevante pentru subiectul prezentei monitorizari.

În perioada monitorizarii, atat la radio si TV, cit si in presa scrisa materialele de educatie electorala au fost mai curand o exceptie decat parte a politicii editoriale.


***
Proiectul se realizeaza in parteneriat cu Institutul de Marketing si Sondaje IMAS-INC Chisinau. Perioada de monitorizare este 5 februarie - 5 aprilie. Rezultatele vor fi facute publice prin rapoarte bilunare, in prima luna a monitorizarii, apoi saptamanale.

Proiectul „Monitorizarea mass-media in campania electorala pentru alegerile parlamentare 2009" este sustinut financiar de Fundatia Eurasia din resursele acordate de Agentia Suedeza pentru Dezvoltare si Cooperare Internationala (Sida/Asdi) si Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID). Opiniile exprimate in aceasta publicatie apartin autorilor si nu reflecta neaparat pozitia finantatorilor