De la Educatia Civica la Educatia Incluziva



La data de 20 februarie 2009 A.O. „Centrul pentru Educatie Continua" din Balti a organizat seminarul „Instruire continua a personalului ce activeaza in case de copii si in centre pentru copiii cu dizabilitati". Acest seminar face parte dintr-o serie de activitati promovate in cadrul proiectului "Scoala Viitorilor Profesori de Limba Engleza", scopul caruia este de a contribui la dezvoltarea profesionala a viitorilor profesori de limba engleza si de a promova educatia civica prin predarea limbii engleze. Acest proiect a fost implimentat  in parteneriat cu Catedra Limba Engleza, Facultatea Limbi si Literaturi Straine, Universitatea de Stat "Alecu Russo" din Balti, Scoala de tip Internat pentru Copii Orfani si Copii Ramasi fara Îngrijirea Parintilor din mun. Balti si Centrul de zi "Speranta" din Chisinau, cu sustinerea financiara a Ambasadei SUA, Sectia Relatii cu Publicul

Seminarul sus-numit a fost promovat de dl. Nicolae Ciocan, Coordonator de Program, Centrul de Zi „Speranta" din Chisinau, centru de integrare sociala a copiilor cu dizabilitati. Scopul acestui seminar a fost de a informa participantii scolii despre experienta Centrului de Zi "Speranta" din Chisinau si de a incuraja studentii, viitori profesori de limba engleza, sa caute noi metode de a promova toleranta si intelegerea fata de copii cu dizabilitati.

Pentru inceput, dl. Nicolae Ciocan a facut o prezentare a Centrului din perspectiva istorica, referindu-se la initierea si dezvoltarea Centrului de Zi „Speranta" pe parcursul anilor 1998-2008, precum si serviciile oferite beneficiarilor sai cum ar fi serviciile de recuperare multifunctionala, comisia consultativa, scoala parintilor, instruirea si asistenta la domiciliu, etc.

Participantii au manifestat un interes deosebit fata de activitatile ce vizeaza integrarea in institutiile generale de invatamint a copiilor cu cerinte educationale speciale (CES), masurile intreprise pentru adaptarea mediului fizic a institutiilor in care sunt integrati copii cu dizabilitati, pregatirea formatorilor in domeniul educatiei incluzive si asigurarea suportului pentru pedagogi in clasele carora sunt integrati copii cu dizabilitati. Participantii si-au exprimat admiratia pentru acest colectiv care  pe parcursul anilor 2006-2007, in cadrul programului „Incluziune educationala" a reusit sa integreze copii cu CES in instinutii generale de invatamint (48 copii in 2006 si 130 copii in 2007), a oferit asistenta zilnica copiilor din program prin asigurarea cu trasnport, cadru didactic de sprijin sau asistent personal si a efectuat adaptari arhitecturale in institutii cu practici incluzive (3 institutii in 2006 si 10 institutii in 2007).

Dl. Nicolae Ciocan a informat participantii si despre lucrul stiintific a Centrului de zi „Speranta". Printre rezultatele mentionate, participantii au retinut urmatorii pasi: elaborarea conceptiei „Inciziune Educationala" si a suportului stiintifico-metodic pentru implimentarea ei in colaborare cu Institutul de Stiinte ale Educatiei, si elaborarea ghidului „SPRE O EDUCATIE INCLUZIVÄ‚. Suport in oferirea serviciilor complementare", in colaborare cu Ministerul Educatiei si Tineretului.

Studentii au fost deasemenea receptivi la informatia despre taberele de vara pentru copiii cu dizabilitati si s-au aratat deschisi de a participa in calitate de voluntari la editiile viitoare a acestor tabere. Acest seminar ca si celelalte activitati organizate in cadrul acestui proiect, si anume,  cursul de „Educatie Civica prin Predarea Limbii Engleze" si evenimentul „Zilele Contributiilor Comunitare", i-a ajutat pe studenti sa constientizeze faptul ca un viitor profesor de limba engleza trebuie sa fie un promotor al culturii drepturilor omului pentru a face fata provocarilor actuale, provocari care vizeaza oferirea unei educatii de calitate tuturor elevilor, inclusiv celor cu cerinte educationale speciale si respectiv sensibilizarea societatii fata de problemele acestor copii si promovarea respectului si tolerantei fata de copiii cu dizabilitati.

Pentru a se informa in continuare despre problemele cu care se confrunta persoanele cu dizabilitati, metodele moderne de recuperare si integrare sociala si scolara a copiilor cu nevoi speciale, toti cei 14 participanti au primit un set de reviste si buletine informative editate de Centrul de zi „Speranta" printre care si 5 numere a  revistei „Parinti pentru Parinti", 9 numere a buletinului „Incusiv Eu", 3 numere a „Ghidul Practic pentru Educatia Timpurie. Adaptare dupa Metoda: Portage", culegerea „Inclusiv Eu" .

În timpul reflectiei de la finele seminarului participantii au marturisit ca acest seminar i-a ajutat sa inteleaga ca educatia incluziva constituie o treapta foarte importanta in procesul de integrare a persoanelor cu dizabilitati deoarece ea promoveaza dreptul la educatie a copiilor cu cerinte educationale speciale. Fiind informati despre experienta si rezultatele obtinute de Centrul de zi „Speranta" din Chisinau, beneficiarii si-au exprimat dorinta de a activa in calitate de voluntar la o scoala de vara pentru copiii cu dizabilitati si au optat pentru includerea acestor tipuri de seminare si in editiile urmatoare a Scolii Viitorilor Profesori de Limba Engleza.

Participantii deasemenea au marturisit ca au constientizat faptul ca societatea civila are capacitatea de a contribui la dezvoltarea si democratizarea sistemului de invatamint, si ca in colaborare cu institutiile publice de stat poate sa contribue la cresterea calitatii educationale pentru toti copiii.

La rindul sau proiectul „Scoala Viitorilor Profesori de Limba Engleza" si-a atins obiectivele propuse initial. Familiarizind participantii despre principiile educatiei civice si a societatii civile s-a reusit si promovarea conceptului educatiei incluzive; participantii s-au implicat in activitati de voluntariat ca forma de dezvoltare profesionala si cetatenie activa, s-au informat despre noi metode de a promova toleranta si intelegerea fata de copiii cu dizabilitati,  si au constientizat rolul societatii civile in procesul de consolidare a unei societati democratice.

Iar realizarea acestui proiect a fost posibila datorita unui grant  oferit in cadrul Programului de Garnturi Mici de Sustinere a Initiativelor Democratice a Ambasadei SUA in Republica Moldova.

 

http://blog4ngo.wordpress.com