Notite despre o abordare personala a conceptului de lobby



Uneori colegii din societatea civila imi fac complimentul: „Cum de reusesti sa faci lobby, chiar lobby-loby?" Întotdeauna am fost tentata sa raspund cu o gluma: „Asa-mi iese". De fapt doar imi fac munca constiincios si cu respect pentru oamenii de langa mine si de vis-a-vis...

Multe persoane pornesc sa faca lobby de la a citi cele mai bune carti din domeniu, a merge la training-uri si chiar a face cate un masterat in Advocacy si Lobby. Este o abordare buna, dar eu si colegii mei am o pornit de la a construi o echipa, un nume si o imagine pentru organizatia din care facem parte.

Pentru a face lobby eficient am lucrat mereu intr-un grup interdependent de 3 - 4 persoane, intrunind capacitati si activitate de:

  • secretariat;
  • relatii publice;
  • monitorizare legislativa, cunostinte despre advocacy si lobby.

În activitatile de lobby am facut parte din grupuri reprezentative, unde numele era / este asociat cu o forta, un grup important de ONG: Reteaua Social, Reteaua SIDA, CNTM, Coalitia de promovare a CCCT, Coalitia Voluntariat etc. Pentru a reprezenta eficient interesele ONG, este foarte important sa stabilim clar care este interesul membrilor grupului din care facem parte si sa tinem cont ca in R. Moldova, conform legislatiei, ONG sunt apolitice (si asta ne usureaza misiunea daca tinem cont de regula simpla - optiunea noastra politica este o chestiune strict personala). Numele proiectului sau al uniunii de ONG trebuie sa fie unul sugestiv & oamenii care ne reprezinta trebuie sa fie ...sau respectati de grupul-tinta de lobby sau sa nu fie cunoscuti deloc (decat sa fie persoane care au o imagine proasta in fata tintei noastre de lobby).

Subiectiv probabil, consider ca nu este neaparat sa fii toba de carte ...despre lobby ca sa fii un bun lobbist. Totusi, cand pornim pe acest drum trebuie sa avem cunostinte bune despre diferentele dintre advocacy si lobby, metode & tehnici folosite, competentele organelor puterii legislative / executive, organele APL si aparatul acestora, schema procesului legislativ in R. Moldova.

Uneori, am impresia ca cei mai multi ONG-isti cred ca au facut lobby daca au reusit sa abordeze un politician la o receptie, la finele unei Conferinte sau au avut o intalnire in biroul persoanei respective. Consider ca procesul de lobby este foarte complex, iar abordarea initiala a unei persoane publice sau al unui grup de persoane este doar un element important din acest puzzle. Este adevarat ca am folosit oportunitatea de a incepe anumite discutii cu functionari importanti prin conversatii neformale, dar de obicei a fost doar o punte pentru a putea stabili o intalnire / sedinta formala cu persoana respectiva.
În ceea ce fac pornesc mai des de la lobby neformal, dar a doua intalnire este neaparat una stabilita. Pana la intalnirea programata trebuie sa cunosc cat mai multe despre persoana si institutia pe care o reprezinta, sa discut cu oameni care pot sa-mi furnizeze informatii importante. Ma refer la intelegerea deplina a locului unde se afla persoana respectiva pe harta puterii de decizie (desi sunt foarte importante si persoanele care nu iau decizii, dar pot exercita presiune asupra celor care iau decizii), a pozitiei fata de subiectul de discutie, a intereselor sale profesionale. În acelasi timp imi sunt foarte utile si anumite informatii persoanale - de exemplu daca persoana are simtul umorului :)

Am invatat ca intalnirea stabilita depinde foarte mult de echipa mea, dar si mai mult de echipa persoanei care este tinta de lobby. Împreuna cu echipa pregatim cele mai bune argumente pentru cauza sustinuta, inclusiv bine aranjate intr-un document pe care sa-l prezint in timpul discutiei, daca este nevoie pregatim o mapa cu rapoarte, statistici, documente internationale etc. Colegii mei pregatesc scrisoarea de multumire dupa intalnire si monitorizeaza schimbarile, impreuna stabilind activitati de dupa intalnirea fata-n fata.

Proverbul „Pana ajungi la Dumnezeu te mananca Sfintii" este despre aparatul functionarilor publici cu posturi importante. Respectiv, am invatat ca o relatie de pace cu secretarii, asistentii, consilierii etc. este foarte importanta. Tot aici - oamenilor le plac cadourile, atat ca in cazul vizitelor de lobby ele trebuie sa fie simbolice ca pret si mesaj (de ex. o cana cu un gand ce tine de activitatea advocaccy / lobby), ar fi minunat daca la plecare lasam si personalului tintei de lobby un mic semn de atentie, repet, cu mesaj de lobby.

Una dintre regulile importante pentru mine este sa-mi iau felia de lobby intr-un grup (plus echipa de birou). Grupul respectiv fiind, de obicei, nucleul unui grup de organizatii neguvernamentale. Mi se pare o varianta buna cand merg la intalnire impreuna cu 2 - 3 persoane din nucleul respectiv, in cel mai rau caz cu inca o persoana. Aceasta pentru a nu uita ceva important de spus sau a nu uita un detaliu din ce am convenit deja cu interlocutorul (este minunat sa notam in timpul discutiei, dar trebuie si sa ascultam activ omul), a nu vorbi prea mult, a nu aluneca pe alt subiect etc.

Înainte de intalnirea fata-n fata verific daca am hainele, machiajul - stil clasic, mobilul inchis, atitudine pozitiva, diplomatie, confidentialitate...

În baza textului, astazi, participantii la Training-ul de Advocacy pentru ONG, organizat de Fundatia Soros - Moldova, au beneficiat si de bonus: exemple concrete / recente de lobby a Consortiului de consolidare a societatii civile.

 

Antonita Fonari

http://senin.ladyclub.md