Formatorii din Moldova învață de la colegii din România



5518 formatori în domeniul educației non-formale au participat în data de 28-29 martie 2016 a avut loc Atelierul de educație non-formală: „Experiențe și instrumente de educație non-formală din România”

În cadrul atelierului a fost discutat conceptul de educație non-formale și tot o dată participanții au avut ocazia să se cunoască cu evoluția acesteia în România precum și așa teme ca: Educația non-formală – istoric/concepte și actori implicați, Carusel – Ce facem cu educația non-formală în Moldova? Metode de educație non-formală – Biblioteca vie, Teatrul oprimaților, PhotoVoice.

Activitatea a fost dispersată în două părți prima zi a implicat partea teoretică iar ziua a doua cea practică, unde au fost introduse și aplicate diverse instrumente utile pentru formatorii de educație non-formală.

Trainei în cadrul atelierului au fost Ana-Maria Grădinariu, angajat în domeniul non-guvernamental de 14 ani și Vlad Dumitrescu, implicat în ultimii 16 de ani în diferite organizații guvernamentale, non-guvernamentale și inter-guvernamentale la nivel național și european.

„Cu certitudine no să-mi ajungă cîteva rînduri de a descrie acest curs. Exerciţii, nou, entuziasm, curiozitate, dorinţa de a cunoaşte! Acestea sunt doar unele cuvinte ce descriu pentru mine experiența cursului de educaţie non-formală retrăite în aceste două zile de formare! A fost un program intens în care am avut ocazia să privesc din alt unghi noțiunile pe care le știam, și în care am șlefuit abilitățile necesare unui bun formator. Cel mai prețios aspect a fost trăirea experienței în sine și motivația cu care am rămas la finalul cursului, de a oferi mai departe experiența învățării persoanelor cu care lucrez! În această ordine de idei vreau să mulţumesc trainerilor din România, o echipă tânără, deschisă, energică și foarte eficientă, care au a fost pentru mine o sursă de inspirație și viziune! Mulțumesc!”, a susținut participanta Natalia Candu.

Alina-Dorina Beșleagă afirmă că acest atelier a fost foarte util, reieșind din considerentul că România deja are o experiență vastă în domeniul educației non-formale. Astfel am avut ocazia de a parcurge istoric împreună cu trainerii toate etapele și a înțelege ce avem de făcut pentru a face schimbări în Moldova, o țară pioneră în acest domeniu.

În România educația non-formală este un domeniu dinamic, recunoscut, în plină expansiune. În ultimii ani s-a dezvoltat o comunitate de practicieni și consumatori de educație non-formală care constituie o bază solidă pentru dezvoltarea ulterioară a domeniului. Rolul programelor de educaţie non-formală este recunoscut prin Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011. Astfel că participanții au avut ocazia să compare situația actuală a acestui domeniu în Republica Moldova și să distingă care sunt următorii pași de lucru pentru recunoașterea educației non-formale în țară.