Pe 13 noiembrie Parlamentul a adoptat Legea privind transparenta in procesul decizional



Pe 13 noiembrie a.c. Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea privind transparenta in procesul decizional. Proiectul a fost elaborat de Centrul "Acces-info" pe parcursul anilor 2005 - 2006, in cadrul unui program finantat de Ambasada S.U.A. in Moldova, la care si-au adus contributia experti de la alte organizatii nonguvernamentale, de la Consiliul Europei, din Romania, Bulgaria, Estonia, Lituania. 



Proiectul a fost pus in dezbatere la 6 seminare zonale cu participarea functionarilor, ONG, mass-media; la doua conferinte - una nationala si alta internationala. Mai apoi proiectul a fost preluat de Grupul de lucru pentru perfectionarea mecanismului de asigurare a accesului la informatie, creat pe linga Aparatul Guvernului. Proiectul a fost avizat pozitiv de toate institutiile abilitate, fiind aprobat in unanimitate la sedinta Guvernului din 26  septembrie 2006. La 28 septembrie proiectul a fost inaintat Parlamentului, dar, in aceeasi zi, fara a fi inregistrat, in mod misterios, a fost retras. Timp de aproape  doi ani nimeni nu a putut sa ne dea explicatii privind cauzele retragerii si  conservarii proiectului. In august 2008, in sfirsit, am fost ascultati de noua echipa a Guvernului, care, practic, a deblocat proiectul, care a capatat "semafor verde" in Parlament. Comisia juridica, pentru numiri si imunitati a Legislativului a avut o atitudine interesata si creatoare, tinind cont de opiniile si recomandarile grupului de lucru, creat in acest scop.

Legea este conditionata de necesitatea stabilirii unor principii si modalitati de asigurare a transparentei in procesul decizional din cadrul autoritatilor publice, crearii unui mecanism viabil de implicare a cetatenilor si asociatiilor acestora la elaborarea si adoptarea deciziilor.

Insuficienta reglementarii procesului decizional genereaza necunoasterea si neincrederea cetatenilor in ceea ce priveste rolul si importanta actelor normative, pasivitatea la aplicarea si executarea lor in practica. Totodata, implementarea consecventa a principiului transparentei va genera o mai mare incredere a populatiei in legi si reglementari, din momentul cind ele vor fi elaborate si adoptate cu consultarea obligatorie cu publicul. Încrederea in cadrul decizional va avea, ca rezultat, un mai mare grad de executare a deciziilor, cu consecinte pozitive asupra dezvoltarii economice si a mentinerii unor relatii de cooperare eficienta intre autoritatile publice de toate nivelurile si societatea civila.
 
Aparitia unui act legislativ, care va reglementa raporturile dintre autoritatile publice si cetateni si organizatiile acestora va conduce, conform practicii internationale, la stabilirea unui dialog permanent si eficient intre guvernare si public. Un asemenea act legislativ este necesar, deoarece asigurarea transparentei si implicarea cetatenilor si asociatiilor acestora in procesul decizional include mai multe prioritati, atit pentru autoritati, cit si pentru cetateni.

Pentru autoritatile publice:
a)    deciziile elaborate si adoptate vor fi mai argumentate si transparente, deoarece vor fi bazate pe un volum mai mare de informatie si dezbateri publice, tinindu-se cont de diverse opinii, valori si recomandari;
b)    va fi ridicat gradul de cunoastere al publicului proiectelor si deciziilor adoptate, creindu-se conditii necesare pentru functionarea sistemului democratic si increderea fata de autoritatile publice;
c)    vor fi create resursele informationale si instrumentele eficiente, necesare pentru asigurarea monitorizarii si a controlului privind executarea legislatiei.
Pentru cetateni:
a)    vor fi create conditiile necesare pentru participarea cetatenilor in procesul decizional, care vor influenta pozitiv, prin expunere de opinii si recomandari, asupra deciziilor adoptate;
b)    va fi ridicat gradul de competenta a publicului cu privire la luarea deciziilor, care l-ar putea interesa in mod direct;
c)    va fi perfectionat mecanismul de educatie civica a publicului (constiinciozitate sociala, responsabilitate, coeziune).

Legea privind transparenta in procesul decizional creeaza conditii pentru eficientizarea dialogului autoritatilor publice centrale si locale si cetateni si organizatiile acestora, prin intermediul a trei mecanisme importante:
-    informarea publicului despre activitatea autoritatilor publice;
-    participarea publicului la procesul de elaborare a deciziilor;
-    participarea publicului la procesul de adoptare a deciziilor.
Legea implica o colaborare permanenta intre autoritatile publice si cetateni si organizatiile acestora (necomerciale, apolitice, independente).

Esenta Legii consta in faptul ca autoritatile publice, centrale si locale, au obligatia de a face publice proiectele de decizii inainte ca acestea sa fie adoptate, ba mai mult, publicul este anuntat de la bun inceput despre initierea proiectelor, la etapa cind sint posibile diferite versiuni.
Recomandarile cetatenilor si organizatiilor acestora sint examinate de autoritatile initiatoare ale proiectelor care vor decide asupra necesitatii includerii in textul final al deciziei. De asemenea, Legea prevede posibilitatea celor interesati de a participa si de a-si expune punctele de vedere in cadrul sedintelor autoritatilor publice.

Legea va permite realizarea unui sir de obiective, inclusiv:
a)    informarea multilaterala a cetatenilor asupra activitatii autoritatilor publice despre procesul decizional;
b)    asigurarea participarii directe a cetatenilor si organizatiilor societatii civile la procesul decizional;
c)    eficientizarea procesului decizional in cadrul autoritatilor publice, cu evitarea  consecintelor negative asupra societatii;
d)    sporirea gradului de responsabilitate a autoritatilor publice fata de cetateni si societate.

Spre deosebire de Legea privind accesul la informatie, care permite accesul persoanelor la informatiile oficiale elaborate si/sau detinute de autoritatile publice, Legea privind transparenta in procesul decizional va oferi posibilitatea cetatenilor si organizatiilor acestora de a participa activ la procesul de elaborare a deciziilor prin sugestii, propuneri, recomandari, adresate autoritatilor publice.

Spre deosebire de democratia directa, Legea privind transparenta in procesul decizional nu confera cetatenilor si organizatiilor acestora dreptul de a lua decizia finala cu privire la reglementarile, care vor fi adoptate. Acest rol va fi in continuare asumat exclusiv de catre autoritatile publice care vor decide sa includa sau nu in proiecte recomandarile cetatenilor si organizatiilor acestora.

Centrul "Acces-info" elaboreaza un program privind implementarea noii Legi. Vom fi bucurosi sa primim propunerile si recomandarile voastre.