Mecanismul de finantare a educatiei preuniversitare erodeaza standardele de calitate



Cheltuielile publice pentru educatie nu sunt distribuite in mod eficient. Sistemul educational preuniversitar este rigid; pastreaza infrastructura de scoli existenta in timpul URSS. Salariile profesorilor raman a fi cele mai mici, cele mai impredictibile si cele mai inexacte. Declinul demografic a determinat scaderea numarului de elevi in acest an la 75% din numarul de copii inmatriculati in 1998. Acestea sunt principalele concluzii ale studiului Institutului pentru Dezvoltare si Initiative Sociale (IDIS) ‘Viitorul', „Finantarea educatiei preuniversitare", prezentat azi, 26 septembrie 2008, in cadrul unei dezbateri publice.

Studiul „Finantarea educatiei preuniversitare" analizeaza sistemul educatiei preuniversitare din perspectiva mecanismelor sale de finantare, tratand deficientele. Directorul executiv IDIS ‘Viitorul' Igor Munteanu accentueaza ca „actualul mecanism de distribuire a finantelor pentru institutiile preuniversitare nu e corelat la rezultatele obtinute. Aceasta perimeaza standardele de calitate educationale si descurajeaza completarea personalului profesoral." Amintim ca recent factorii de decizie guvernamentala s-au aratat ingrijorati de deficitul acut de cadre tinere in sistemul de invatamant.

Distribuirea actuala a finantelor este neuniforma, constata expertii IDIS. Desi cheltuielile pentru educatie au crescut (16% din bugetul educatiei publice), ele nu acopera necesitatile crescande. Salariile profesorilor au ramas nemotivante, reprezentand doar 60-70% din salariul mediu pe economie.

Expertii IDIS semnaleaza „bomba demografica" care va marca urmatorii zece ani, manifestata prin reducerea dramatica a numarului de elevi. Deocamdata nu exista o legatura intre numarul de profesori si numarul de elevi. Solutia conturata de studiu consta in echilibrarea raportului invatatori - elevi si ajustarea programei scolare.

Autorii propun un nou model de descentralizare a cheltuielilor pe educatie, care ar rationaliza costurile operationale si ar permite cresterea salariilor profesorilor. Esenta noului model consta in consolidarea autonomiei scolare si delegarea mai multor competente financiare la nivelul Directiilor raionale de invatamant. Reformarea sistemului dupa modelul IDIS ar insemna transformarea cheltuielilor publice in bunuri publice.

Cercetarea „Finantarea educatiei preuniversitare" a fost efectuata pe un esantion reprezentativ de  32 institutii preuniversitare si 12 directii raionale de invatamant. Lucrarea a aparut in cadrul unei cercetari internationale sprijinite de Brookings Institution (Washington, SUA). 
 

     # # # 

Pentru mai multe informatii, contactati: Coordonatorul relatii publice al Institutului pentru Dezvoltare si Initiative Sociale (IDIS) ‘Viitorul', Laura Bohantov, tel: 221844, GSM: 069918296, e-mail laura.bohantov@gmail.com