Mergi la control acum. Numai asa poti afla ca esti bine €“ campanie de informare si diagnosticare

Misiunea Sociala „Diaconia” a Mitropoliei Basarabiei si compania „Avon” Moldova lanseaza o campanie nationala de informare si diagnosticare a cancerului mamar cu genericul„ Mergi la control acum. Numai asa poti afla ca esti bine.”, transmite Info-Prim Neo.

Scopul campaniei este informarea populatiei, prevenirea si diagnosticarea precoce a cancerului la san, pentru a reduce numarul femeilor care risca sa fie depistate cu aceasta maladie.

Directorul Misiunii Sociale „Diaconia”, Igor Belei, a declarat marti, 5 august, in cadrul unei conferinte de presa ca pe parcursul activitatii organizatia a acordat ajutor multor copii ramasi orfani dupa ce mamele lor au decedat din cauza cancerului mamar. Din acest motiv in 2005, misiunea a lansat un proiect care urmareste diagnosticarea patologiilor glandelor mamare.

„Acum acest proiect va deveni unul de amploare si va acoperi 80% din te ritoriul republicii, in acest an urmand a fi investigate circa 10 mii de femei”, a spus Igor Belei.

Potrivit medicului Viorel Dumbraveanu, pentru diagnosticare este folosit un termograf, aparat performant care scaneaza temperatura emanata de corpul uman fara vreun efect nociv. Serviciul de diagnostic mobil al Misiunii „Diaconia” va investiga gratuit femeile din majoritatea localitatilor din tara.

In luna iulie au fost deja investigate circa 1400 de femei din Rezina, Falesti, Edinet si Cimislia, 560 dintre ele fiind diagnosticate cu diverse forme de patologii a glandelor mamare. De miercuri Serviciul mobil va activa la Nisporeni, iar de saptamana viitoare – la Balti. Fiecare vizita a medicului in localitate va fi anuntata din timp la centrele medicilor de familie din localitate.

In acelasi timp, prin intermediul companiei „Avon”, femeile vor primi materiale informativ-educative, cu tematica anti-cancer. Compani a a editat un „Ghid pentru sanatatea sanilor tai”, in limbile romana si rusa, care prezinta notiuni generale despre cancerul mamar, ce reprezinta o mamografie, cum se face o autoexaminare etc.

Stela Tederascu, sefa Departamentului marketing al companiei „Avon” Moldova, a mentionat ca fondurile destinate campaniei de informare si diagnosticare se datoreaza in totalitate vanzarii produselor cu fundita roz dedicate exclusiv acestui scop. In 1955 compania a infiintat Fundatia „Avon”.

Prezenta in peste 50 de tari, fundatia isi propune sa imbunatateasca vietile femeilor si a familiilor lor. Incepand cu 2005, campania „Lupta impotriva cancerului la san” a fost lansata si in Moldova, unde s-a bucurat de sustinerea a mii de oameni, contributiile carora au fost folosite in sprijinul acestei campanii. Astfel, in 2007, din mijloacele acumulate a fost donat echipament medical in valoare de 8 mii de euro sectiei Mamologi e din cadrul Institutului Oncologic din Chisinau.

Cancerul mamar este proces malign din tesutul glandular al sanului. Potrivit statisticilor, in lume, la fiecare 3 minute, la o femeie se depisteaza cancer la san. La fiecare 14 minute, o femeie moare din cauza acestei boli.

In Republica Moldova cancerul glandei mamare este cea mai frecventa tumoare maligna la femei. Conform registrului Institutului Oncologic din R. Moldova, in 2007 cancerul la san a fost depistat la 751 femei. Circa 450 dintre ele au decedat.

Principala cauza a deceselor este adresarea tardiva la medic. Numai 6,3 % dintre bolnavele au avut stadiul I a cancerului, pe cand procese extinse – stadiile III si IV - s-au depistat practic la fiecare a doua bolnava.


www.info-prim.md