Discuții despre transparența proprietății media și semnarea petiției către Parlament, la Clubul de Presă al CJI
Participanții la eveniment au semnat și o petiție prin care au solicitat deputaţilor să revină la proiectul de lege pentru modificarea și completarea Codului audiovizualului, privind transparența proprietății mass-media și asigurarea accesului publicului la informația privind proprietarii. Petiția urmează să fie remisă de către CJI Parlamentului Republicii Moldova.
Clubul de presă a fost moderat de jurnalista Viorica Zaharia, care a menţionat în deschiderea şedinţei că, în contextul politic actual, când noul legislativ și-a început activitatea, discuțiile despre proiectul de lege nr. 240, adoptat în primă lectură la 21 iulie 2014, dar care aşa şi nu a fost examinat în lectura a doua, sunt binevenite și necesare.
Petru Macovei, directorul executiv al Asociației Presei Independente a subliniat faptul că subiectul transparenței proprietății mass-media aduce o serie de probleme conexe care trebuie soluționate. ”Nu doar proprietarii instituțiilor media trebuie să fie făcuți publici, ci și finanțatorii acestora, precum și beneficiarii direcți”, a accentuat P. Macovei. Expertul s-a referit și la contrastul între piața publicitară relativ mică din Moldova și numărul mare al instituțiilor media. ”Apare o întrebare logică: aceste televiziuni din ce trăiesc? Putem deduce că scopul întreținerii lor nu este profitul bănesc, ci promovarea anumitor interese, politice sau economice, ale proprietarilor”, a adăugat P. Macovei.
În continuarea ideii, Ion Bunduchi, director executiv al Asociației Presei Electronice din Moldova a avertizat că ”monopolizarea presei înseamnă de fapt o întoarcere la realitățile sovietice, la presa de partid, care blochează piața liberă de idei”. Potrivit lui I. Bunduchi, rolul presei este să asigure o platformă publică pentru discuția și dezbaterea ideilor generate de societate. Expertul media a mai precizat că, deși într-o societate democratică oricine este în drept să dețină o instituție media, la fel de important este ca adevărații proprietari ai acestor instituții să își asume public acest lucru. Astfel, ar putea fi evitată manipularea ascunsă a consumatorilor de către mass-media.
Invitată a Clubului de presă a fost şi Angela Zaharova, de la Elita TV, Rezina. Jurnalista s-a referit la provocările cu care se confruntă presa locală, în situația în care piața publicitară este concentrată în proporție de 90% în mâinile a câtorva instituții media cu acoperire națională. A. Zaharova a menționat că instituția pe care o reprezintă susține deschis proiectul de lege nr. 240, în ideea că, atunci când se va spune public cine stă cu adevărat în spatele anumitor instituții de presă, jurnaliștii vor putea concura onest pentru credibilitate din partea publicului.
Participanţii la Clubul de Presă au pledat pentru votarea cât mai urgentă de către Parlament a proiectului de lege nr. 240 şi au semnat o petiţie în acest sens. Totodată, ei au subliniat importanţa solidarizării jurnaliştilor în scopul inițierii unor campanii de informare a cetăţenilor și de mediatizare a subiectului.
Organizarea acestui eveniment este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate în cadrul evenimentului aparţin participanților şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.