Ratificarea Conventiei ONU privind Persoanele cu Dizabiliati – primele rezultate



Odata cu semnarea de catre Republica Moldova in 2007 a Conventiei ONU privind Persoanele cu Dizabiliati in rindurile societatii civile a pornit o puternica miscare de ratificare a Conventiei. Dorinta de a ratifica documentul international era dictat de faptul ca acesta venea cu un concept nou de abordare a persoanelor cu dizabilitati si anume: abordarea persoanelor cu dizabilitati nu doar prin prizma protectiei sociale si a starii de sanatate, dar in primul rind prin prizma drepturilor omului si a incuziunii sociale.

Timp de 3 ani (atit ne-a luat ca sa obtinem ratificarea) s-au expus pe cit de multe pareri Pro, tot pe atit de multe si pozitii de scepticism. Cei din urma erau de parerea ca odata cu ratificarea tara nu va putea garanta multe din prevederile acestui document si acesta ar putea ramîne doar la nivel declarativ.

Efortul persoanelor cu dizabilitati, a societatii civile si a structurilor de stat laolalta nu a fost in zadar. Dupa nici o luna avem deja primele rezultate. La 25 august, 2010 Ministrul Educatiei a semnat ordinul nr. 687 „Cu privire la organizarea procesului educational”. In conformitate cu ordinul dat Direcţiile Generale Raionale sau Municipale de învăţământ, tineret şi sport vor asigura condiţii optime pentru incluziunea şcolară a copiilor dezinstuţionalizaţi şi acelor cu dizabilitati. Pentru prima data se vor evalua complex copiii cu dizabilitati si cu Cerinte Educative Speciale din localităţile raionului sau municipiului de către comisiile medico-psiho-pedagogice, care vor elabora recomandari specifice pentru elaborarea planului educational individualizat pentru fiecare copil cu dizabilitati sau cu cerinte educationale speciale. Aceleasi Comisii vor acorda asistenta si suport institusiilor de invatamint general in procesul de inc1uziune a copiilor cu cerinte educationale speciale in scopul incluziunii cu succes a acestora. Institutiile de invatamint general vor scolariza, in baza cererii parintilor (reprezentantilor legali), copiii cu dizabilitati si cu cerinte educationale speciale, inc1usiv cei dezinstitutionalizati din invatamintul rezidential, vor constitui, din mernbrii administratiei si corpului profesoral comisii multidisciplinare, care vor elabora planul educational individualizat pentru fiecare elev cu cerinte educationale speciale, inc1usiv adaptari curriculare, metode si tehnici de evaluare, vor identifica, in functie de nivelul de dezvoltare si necesitatile copiilor cu cerinte educationale speciale, servicii de sprijin (cadru didactic de sprijin) sau asistenta psihologica, deasemenea  vor determina conditiile de promovare si certificare/finalizare a studiilor elevilor cu dizabilitati sau cu cerinte educationale speciale.

Toate aceste lucruri ni se par de domeniul fantasticii! Cit de mult au luptat parintii impreuna cu organizatiile neguvernamentale pentru a convinge Autoritatile Publice Centrale si Locale ca toti copiii au dreptul de a studia impreuna cu semenii lor, in medii incluzive unde se pot invata lucruri care nu se invata intr-o institutie rezidentiala sau in medii segregative.

Consideram ca Ministerul Educatiei a facut deja primul pas, deschizind larg usile tuturor scolilor pentru copiii care au fost condamnati sa stea pina acum acasa urmare a dizabilitatii sale. Este un pas facut cu mult curaj. Desi ne dam bine seama ca pina sa fie indeplinite toate prevederile Ordinului Ministrului Educatiei din 25 august, curent in termenii inticati mai dureaza un pic, totusi este un pas inainte. In acelasi timp noi, specialistii si parintii care am promovat includerea copiilor cu diyabilitati in sistemul de invatamiint general de mai mult de 12 ani, vom depune toate eforturile pentru a duce realizarile acestor obiective la bun sfirsit.

Va multumim din partea celor peste 15000 de copii cu dizabilitati din republica pentru sansa de a merge la scoala!

Lucia Gavrilita,

Presedinte, Centrul “Speranta”