Raportul de monitorizare nr. 2: Abordări mediatice selective în reflectarea campaniei electorale

Ajută-ne să distribuim acest articol:

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API) au prezentat miercuri, 6 februarie, cel de-al doilea raport de monitorizare a mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare. Raportul a cuprins prima săptămână din campania electorală (perioada 25 – 31 ianuarie curent) și datele de monitorizare a 28 de instituții mass-media – 12 posturi TV cu acoperire națională și 16 portaluri informaționale și ziare[1]. Monitorizarea va continua până la 24 februarie inclusiv și vor fi prezentate rapoarte săptămânale.

Potrivit rezultatelor monitorizării, de cele mai mute ori, de mediatizare pe o tonalitate pozitivă la posturile de televiziune au beneficiat concurenții electorali în circumscripția națională Partidul Democrat, urmat de Partidul socialiștilor și Partidul Șor. În contrast, Blocul ACUM a apărut în cele mai multe materiale cu tonalitatea negativă, la fel și candidații acestui bloc în circumscripțiile uninominale. Instituțiile statului au apărut mai mult în tonalitate neutră și pozitivă. „În linii generale, în audiovizual am observat o schimbare în comparație cu perioada anterioară de monitorizare. A crescut numărul știrilor cu tonalitate neutră, dar situația rămâne neschimbată la posturile TV ai căror proprietari candidează pe listele electorale sau au afilieri politice cu candidații electorali”, a precizat Nadine Gogu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent.

La postul public național de televiziune Moldova 1, tonalitatea reflectării a fost în mare parte neutră pentru majoritatea candidaților. Totodată, Cabinetul de miniștri a fost prezentat în patru cazuri de tonalitate pozitivă, fapt care favorizează partidul de guvernământ. Postul public regional GRT nu a reflectat activ campania electorală. Posturile private cu acoperire națională Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV au avut politici editoriale similare, reflectând pozitiv PDM și membrii Cabinetului de miniștri care n-au degrevat, în același timp au prezentat în materiale cu conotație negativă reprezentanții Blocului electoral ACUM și candidații acestui bloc în circumscripții uninominale. NTV Moldova și Accent TV au continuat să acorde masiv spațiu de emisie reprezentanților PSRM și președintelui Igor Dodon, tonalitatea reflectării fiind mai mult pozitivă și neutră. PDM, Blocul ACUM și Partidul Șor au fost reflectați în tonalitate neutră și negativă. În marea majoritate a cazurilor, tonalitatea reflectării protagoniștilor politici în știri la Pro TV, TV 8 și Jurnal TV a fost neutră. Televiziunea Centrală a alocat mai mult spațiu Partidului Politic Șor și candidaților afiliați acestui partid, în circumscripții uninominale, pentru care tonalitatea reflectării a fost mai mult pozitivă și neutră.

Cu referire la presa scrisă și online, Ion Mazur, șef de departament la Asociația Presei Independente (API) a menționat că „deseori materialele au fost dezechilibrate, deoarece s-au bazat pe informația furnizată de o singură sursă. Unele portaluri au demonstrat o abordare mai creativă în mediatizarea campaniei electorale. De exemplu, Agora.md a publicat un test la tema promisiunilor electorale, întitulat „Colhoz, pedeapsa cu moartea sau amenzi pentru scuipat”. Câteva portaluri au lansat dezbateri electorale cu candidații. Totodată, unele portaluri demonstrează o abordare selectivă în reflectarea campaniei”.

Conform rezultatelor monitorizării presei online și scrise, portalul Agora.md mediatizează campania electorală echilibrat și pe o tonalitate generală neutră, fără preferințe editoriale vizibile, la fel și portalurile Diez.md, Moldova.org, Newsmaker.md, Zdg.md, Esp.md (care se rezumă la reflectarea mersului campaniei în Bălți). Unimedia.info a prezentat concurenții electorali în context diferit, preponderent neutru. Realitatea.md a prezentat majoritatea concurenților electorali în general neutru, însă Partidul Democrat și Pavel Filip au beneficiat de cele mai multe apariții în știri. Timpul.md favorizează vizibil Partidul Democrat și pe liderii acestuia Vladimir Plahotniuc și Pavel Filip, precum și Partidul Șor. Portalul Aif.md reflectă pe larg și preponderent laudativ activitatea Partidului Socialiștilor și a președintelui Igor Dodon, Kp.md la fel favorizează masiv Partidul Socialiștilor și defavorizează editorial Blocul electoral ACUM, Sputnik.md aproape că s-a eschivat de la mediatizarea campaniei electorale, concentrându-se pe reflectarea vizitei lui Igor Dodon la Moscova. Portalul din Comrat Gagauzinfo.md reflectă campania doar din perspectivă regională, însă este vizibilă tonalitatea negativă în raport cu candidatul Nicolai Dudoglo, înregistrat ca independent, însă acuzat de afiliere la Partidul Democrat. Deschide.md prezintă Partidul Socialiștilor și Partidul Șor mai mult pe o tonalitate editorială negativă decât neutră, Partidul Șor fiind defavorizat editorial și de portalul Noi.md. În perioada de raport, ziarul „Jurnal de Chişinău” a prezentat pe o tonalitate generală negativă Partidul Socialiștilor, Partidul Șor, Partidul Democrat și pe liderul acestuia Vladimir Plahotniuc.

Mai multe detalii puteți găsi în concluziile generale ale raportului.

Rapoartele de monitorizare integrale vor fi plasate în curând pe paginile web: www.alegeliber.mdwww.api.mdwww.media-azi.md

Pentru detalii suplimentare, contactați-ne la numărul de telefon 022 210602 sau la [email protected], persoană de contact: Diana Lungu, coordonatoare comunicare API.

Raportul este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API), în cadrul unui proiect de monitorizare a mass-media implementat cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA), al Guvernului Suediei și al Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID).  Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.

 

[1] Audiovizual: Moldova 1, GRT, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Pro TV Chișinău, TV8, Accent TV, TV Centrală. Portaluri online și presa scrisă: Agora.md, Aif.md, Deschide.md, Diez.md, Esp.md, Gagauzinfo.md, Jurnal de Chișinău (ziar), Kp.md, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Zdg.md 





Ajută-ne să distribuim acest articol: