Avertizare
  • Joomla\CMS\Cache\Storage\FileStorage::_deleteFolder JFolder: :delete: Nu s-a putut șterge directorul. Cale: /home/civicpor/public_html/cache/mod_menu

Tineri și tinere din instituții de învățământ au participat la discuții despre prevenirea violenței față de fete și femei utilizând un instrument dezvoltat de realitate virtuală



Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul" a desfășurat în luna februarie 2022, etapa a II-a a pilotării proiectului inovator „Un viitor mai bun în rândul instituțiilor de învățământ, centrelor și organizațiilor de tineret”, care implică organizarea de mese rotunde și discuții despre fenomenul violenței în bază de gen, utilizând un instrument de realitate virtuală dezvoltat de UN Women cu suportul financiar al Suediei. În cadrul activităților, cu ajutorul ochelarilor de realitate virtuală oferiți în cadrul proiectului, tinerii au discutat despre cauzele, consecințele fenomenului, despre diferențele dintre flirt și hărtuire sexuală, rolul martorilor în caz de violență și alte subiecte conexe, ce ar contribui la prevenirea și combaterea violenței.

În cadrul celei de-a doua etape, au fost organizate opt sesiuni în instituții de învățământ din Ungheni, Călărași, Drochia, Orhei, Cimișlia, Ialoveni și Bălți. Alte două urmează să fie organizate pentru elevii și elevele de la două colegii din municipiul Chișinău.

Cristina Odobescu, elevă a Liceului Teoretic „Mihail Sadoveanu” din orașul Călărași, a menționat: „Activitatea la care am participat a însemnat o frumoasă și interesantă experiență pentru mine și colegii mei. Ne-am îmbunătățit cunoștințele și suntem mai pregătiți să facem diferență între hărțuire și flirt”.

Valeria Scutari, elevă a Liceului Teoretic „Ștefan cel Mare” din orașul Drochia, a spus: „A fost o activitate destul de potrivită pentru noi, tinerii. Ne-am îmbogățit cunoștințele legate de mai multe tipuri de violență la care suntem supuși astăzi. Consider că avem încă mult de învățat și de făcut pentru a crea o societate mai bună. Dar, cum orice schimbare începe cu noi, toți avem puterea de a înlătura răul/de a contribui la reducerea numărului de cazuri de abuz”.

Al-Yafeai Yosif, elev al Liceului Teoretic „Ion Pelivan” din satul Răzeni, raionul Ialoveni, a precizat: „În urma acestei activități am descoperit multe lucruri noi despre imaginea de sine, despre fenomenul de bullying și impactul acestuia în societate. Am constatat că, pentru un viitor mai bun, trebuie să stopăm acum violența fizică și verbală. Am trăit o experiență interesantă după testarea ochelarilor de realitate virtuală. A fost ceva nemaipomenit, chiar de ultimă generație și vreau să sper că putem fi ultima generație care se mai confruntă cu violență față de femei și fete”. 

Ursachi Lia, elevă a Colegiului de Excelență în Securitatea Frontierei din municipiul Ungheni, a afirmat: „Pentru mine și colegii mei, sesiunea de informare și testarea ochelarilor de realitate virtuală a fost foarte utilă. Ne-au fost aduse la cunoștință informații actuale ale zilelor de astăzi. Sunt de părere că un astfel de instrument de realitate virtuală utilizat în educație este un progres pentru un viitor mai bun. Recomand și altor elevi să participe la astfel de evenimente”.

Instrumentul de realitate virtuală a fost dezvoltat anterior cu participarea reprezentanților/reprezentantelor diferitor instituții/organizații din domeniu, prestatori/oare de servicii, supraviețuitoare ale violenței, tineri din diferite regiuni ale țării.

În cadrul proiectului au fost planificate, activități de promovare a egalității de gen și de prevenire a violenței împotriva femeilor și fetelor, pentru circa 700 de persoane. Exercițiul urmărește să îmbunătățească cunoștințele tinerilor și tinerelor cu privire la diferența dintre hărțuire și flirt, despre consecințele hărțuirii și să ducă la crearea de atitudini mai sănătoase ale băieților și bărbaților față de fete și femei. Scopul final este de a promova egalitatea de gen, de a preveni violența împotriva femeilor și fetelor și de a eradica violența în bază de gen.

În vara anului trecut, au fost organizate activități similare pentru tinerii și tinerele centrelor de tineret din Cahul, Ungheni, Fălești, Soroca, Chișinău și Sângerei. Totodată, a fost organizat un concurs de selectare a altor 12 instituții de învățământ, organizații și centre de tineret, care să fie implicate în procesul de pilotare. Ulterior, profesoare/profesori, facilitatoare/facilitatori, psihologe/psihologi din cele 12 instituții au participat la mese rotunde și discuții pe tema violenței împotriva femeilor și fetelor și, la fel utilizând instrumentul și ochelarii de realitate virtuală. În luna noiembrie și decembrie 2021, s-a desfășurat prima etapă a pilotării proiectului cu elevi și eleve din 10 instituții.

În total, aproape 450 de elevi și eleve, au participat până la moment la activități de promovare a egalității de gen și de prevenire a violenței împotriva femeilor și fetelor utilizând instrumentul de realitate virtuală dezvoltat anterior.

Proiectul pilot „Un viitor mai bun în rândul tinerilor din cadrul instituțiilor de învățământ, centrelor și organizațiilor de tineret”, este implementat în perioada mai 2021 - aprilie 2022, la inițiativa UN Women Moldova, de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, cu sprijinul financiar al Suediei în cadrul programului “Eliminarea violenței împotriva femeilor”.