În 10 raioane ale țării au fost desfășurate campanii de advocacy și flashmob-uri anti-dezinformare și anti-manipulare



În luna februarie – martie curent, tineri din diverse raioane au organizat și desfășurat 10 campanii de advocacy (flashmob-uri) cu scopul de a sensibiliza locuitorii despre importanța gândirii critice în raport cu știrile false și sporirea gradului de conștientizare privind fenomenul dezinformării, lipsa alfabetizării media în rândul cetățenilor, combaterea dezinformării și impactul negativ al știrilor false. Campaniile de advocacy au pledat pentru dezvoltarea capacității locuitorilor de a filtra știrile adevărate de cele false, analiza sursele de informare, identifica frecventele tehnici de manipulare și de a combate dezinformarea prin educație și alfabetizare mediatică.

1

Coordonatoarea proiectului, Cristina Berlinschii, a menționat: “Știrile false au apărut încă de la inventarea presei tipărite. Dar, internetul - rețelele de socializare - declinul încrederii publicului în mass-media au făcut ca fenomenul fake-news să explodeze. Pentru a contracara tendința îngrijorătoare, tinerii s-au implicat în organizarea unor acțiuni la nivel local menite să contribuie la sporirea imunității societății în raport cu știrile false. Dezideratul tinerilor urmărește limitarea răspândirii știrilor false prin dezvoltarea responsabilității etice de a promova dreptul la informație veridică și învăța să filtreze informația consumată”.

 

În cadrul flashmob-urilor, tinerii au îndemnat cetățenii să se informeze doar din surse oficiale și să nu distribuie informații neverificate, ce pot cauza panică în societate. În același timp, ei au promovat multiplicarea efortului tinerilor în combaterea falsurilor și consolidarea rezilienței împotriva dezinformării. Locuitorii au fost stimulați să nu devină vulnerabili la dezinformare și să nu distribuie mesaje false.

2jpg

Arina Caloeva, participantă la campania de advocacy organizată în raionul Ceadîr-Lunga a relatat: “Pentru mine aceasta este prima activitate la subiectul educației media. A vorbit cu trecătorii și a fost interesant să aflăm ce gândesc oamenii despre dezinformare. Înainte de flashmob, CDEC ne-a instruit despre importanța alfabetizării media și, ulterior în timpul acțiunii noastre pe stradă, ne-am simțit deja “experți” în acest domeniu. Am fost foarte interesată de subiectul educației media, mai ales după ce am auzit o mulțime de opinii pe stradă, astfel mi-am dat seama cât de multe falsuri ne afectează conștiința”.

Flashmob-urile au fost organizate în cadrul proiectului „Susținerea educației de alfabetizare mediatică pentru tineri”, implementat de Centrul pentru Dezvoltare Educațională și Comunitară (CDEC) în cadrul Fondului pentru Cooperare Locală 2021, cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București.