Tinerii din Moldova printre căştigătorii competiţiei internaţionale “Şcoli europene pentru o planetă vie” 2012-2013

Chişinău, 11 iunie 2013 - Săptămâna trecută, la Moieciu de Sus, judetul Brasov, România, reprezentaţii a patru ţări au participat la evenimentul de încheiere a programului internaţional de educaţie dedicat mediului înconjurător Şcoli Europene pentru o Planetă Vie, proiect realizat de către WWF în parteneriat cu Fundaţia ERSTE. Moldova a fost reprezentată în acest program de către trei şcoli: Liceul Teoretic ”Mihai Sadoveanu” din Călăraşi, Liceul Teoretic din Svetlii şi Liceul Teoretic A.Mateevici, din Soldăneşti care a fost printre cele patru şcoli selectate ca şi câştigătoare a programului. Cele mai bune proiecte au venit din partea ţărilor precum Croaţia, Moldova, Slovenia şi Ucraina, iar cîştigătorii Premiului vor merge pentru  o săptămână în România la o tabără în sînul naturii.

Împreună cu elevi şi profesori din alte opt ţări, aceştia au implementat proiecte pentru conservarea mediului înconjurător, prin activităţi variate, de la construcţia unor grădini în incintele şcolilor, evenimente de stradă sau piese de teatru, până la expoziţii şi campanii prin care elevii învaţă de la elevi.Prin programul “Şcoli europene pentru o planetă vie” vrem să oferim posibilităţi elevilor de a se implica în cauze de mediu, de a-şi exprima opiniile în public şi de a-i motiva şi pe ceilalţi să participe la activităţi", a declarat Cătălina Murariu, Coordonator Educaţie pentru Dezvoltare Durabilă WWF pentru România si Republica Moldova. “Pentru noi, implicarea matură şi în acelaşi timp entuziastă a elevilor este cea mai mare realizare a proiectului.”

33 de echipe din 10 ţări, respectiv Austria, Bulgaria, Croaţia, Republica Moldova, România, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina şi Ungaria au răspuns apelului WWF de a lua atitudine pentru mediul înconjurător şi pentru viitorul Europei. Timp de 7 luni, copii şi tineri cu vârste cuprinse între 12 şi 16 ani au realizat proiecte în  jurul temelor: „Dunărea - linia vie a Europei”, „Amprenta ecologică” şi „Spirit cetăţenesc activ”. Echipele s-au documentat, au discutat cu factori de decizie şi au organizat drumeţii, marşuri şi campanii de informare. Ideile şi implementarea proiectelor au fost în totalitate în responsabilitatea tinerilor şi au depins numai de creativitatea lor, profesorii având doar rolul de suport. La evenimentul final de la Moieciu, fiecare echipă din concurs a fost reprezentată de câte un profesor şi un elev, care au prezentat activităţile de protejare şi conservare a naturii în cadrul unui „târg de proiecte”.

Proiectele cîştigătoare sunt din Moldova, Croaţia, Slovenia şi Ucraina.

 Elevii, cu vârsta cuprinsă între 12 şi 16 ani, au format echipa „Albinuţele” din Liceul Teoretic A. Mateevici, Soldăneşti, Republica Moldova. Ei au pus bazele proiectului  „ECO-Steps”(Paşii ECO) - concentrându-se pe importanţa selectării deşeurilor din comunitatea lor. Construcţia unui depozit nou pentru selectarea deşeurilor a fost o oportunitate de a-şi educa colegii şi vecinii cu privire la modul corect de eliminare a deşeurilor. Au mai organizat şi sesiuni de instruire şi o serie de emisiuni la radioul local. Astfel, ei au convins autorităţile locale să sprijine iniţiativa şi au organizat, de asemenea, o demonstraţie publică pe străzile oraşului.

Elevii gimnaziului „Josipa Slavenskog” din Čakovec, Croaţia, au format echipa „CRO Butterflies”(Fluturaşii). Echipa croată, la fel cuprindea elevi cu vârsta cuprinsă între 12 şi 16 ani, ei alegând ca subiect pentru proiectul lor,  o specie de fluturi (Maculineia), care este pe cale de dispariţie. Astfel, tinerii au fost  informaţi despre caracteristicile acestei specii şi importanţa conservării habitatului lor. Echipa formată, a luat legătura cu alte şcoli locale, începînd dezvoltarea proiectului prin susţinerea prelegerilor bazate pe cercetare şi excursii organizate în zona de interes. Ei au reuşit să informeze publicul despre un subiect nemaiauzit până acum.

Elevii din Gimnaziul „Siska”, Ljubljana, Slovenia s-au numit „Co-workers of Nature”(Co-muncitori ai naturii), ei au ales să se inspire de beneficiile agriculturii ecologice şi a produselor locale prin promovarea lor în şcolile din localitate. Eforturile lor au fost îndreptate către construirea şi menţinerea unei „grădini ecologice”, chiar în curtea şcolii, primind consultări ale specialiştilor internaţionali, dar şi a colegilor din programul "Şcoli europene pentru o planetă vie". Mai mult decât atât, ei au investigat atitudinea elevilor şi a profesorilor faţă de practicile agricole ecologice, investigînd şi sursa produselor servite la ei în cantina şcolară.

„The Dnieper River in the Hands of People”( Râul Nipru în mâinile oamenilor) a fost numele de proiect condus de studenţii de la Şcoala Păcii, din Kiev, concentrându-se asupra stării ecologice a rîului Nipru. Iniţiativa lor a coagulat forţele şi voinţa membrilor din „Parlamentul tinerilor pentru râul Nipru”, o adunare internaţională al tinerilor din trei ţări: Ucraina, Rusia şi Belarus. Prin crearea şi structurarea organizaţiei de tip "parlament", au reuşit să depisteze 

cele mai grave problemele ecologice ale râului din comunitatea lor, implicîndu-se, în special generaţia tânără, printr-o varietate întreagă de activităţi.

Premiul: o săptămână de tabără în aer liber, desfăşurată în România 

În toamna anului 2013, câte cinci elevi din fiecare şcoală câştigătoare vor fi invitaţi într-o tabară în aer liber, timp de o săptămână, în România. "Dorim să încurajăm schimbul elevilor, între ţările europene, chiar şi după încheierea competiţiei", a afirmat Doraja Eberle, Preşedintele Consiliului de Conducere al Fundaţiei ERSTE. "Astfe, ne dorim să creăm o reţea transnaţională de conservare a naturii între tineri activi."

Despre iniţiativa “Şcoli europene pentru o planetă vie”

În acest an s-a desfăşurat cea de-a cincea ediţie a programului Şcoli Europene pentru o Planetă Vie. De la prima ediţie a proiectului (2008), 4000 de copii şi tineri cu vârste cuprinse între 12 şi 16 ani au pus în practică acţiuni de ecologie. În anul şcolar 2012/2013 startul iniţiativei a fost dat la Academia derulată în octombrie 2012, în Austria, timp de o săptămână. Prin workshop-uri şi activităţi în aer liber, experţii WWF le-au prezentat elevilor şi profesorilor temele proiectului şi instrumentele prin care acesta poate fi implementat. Evoluţia proiectelor prezentate de-a  lungul celor 4 ediţii poate fi urmărită prin intermediul unui blog accesibil publicului: http://schools.foralivingplanet.eu.  Aici, echipele din diversele şcoli participante la program au ţinut jurnale de proiect, au postat fotografii şi înregistrări video şi au avut oportunitatea să îşi împărtăşească experienţele.

Termenul limită pentru înscrieri in editia a sasea a programului Şcoli Europene pentru o Planetă Vie  este 9 iulie 2013.

 

Mai multe informaţii despre programul ”Şcoli europene pentru o planetă vie” şi formularul de înscriere se pot găsi pe www.wwf.ro.

Pentru mai multe informaţii vă rugăm contactaţi:

 

Andreea Gurău, Fundaţia ERSTE, Departamentul Comunicare:

E-mail: andreea.gurau@erstestiftung.org

Tel. +43 50100 619614

Tudor Stefan, Coordonator PR în Moldova:

E-mail: tustefan@gmail.com,

Mob. +373 69143488



Despre WWF

Înfiinţată în anul 1961, WWF este una dintre cele mai importante organizaţii internaţionale care derulează proiecte pentru conservarea naturii, în peste 100 de ţări. Misiunea WWF la nivel global este să oprească degradarea mediului înconjurător şi să construiască un viitor în care oamenii trăiesc în armonie cu natura. Mai multe detalii la: www.wwf.ro.

 

Despre Fundaţia ERSTE

În 2003, Fundaţia ERSTE a evoluat din “Erste Österreichische Spar-Casse”, prima Bancă de Economii din Austria. Fundaţia ERSTE este acţionarul principal al Grupului Erste şi investeşte o parte din dividendele sale în dezvoltarea societăţii civile din Europa Centrală şi de Sud-Est. Fundaţia ERSTE susţine participarea socială şi implicarea societăţii civile. Obiectivul Fundaţiei este să-i aducă pe oameni împreună şi să ofere informaţii despre istoria recentă a unei regiuni care a cunoscut schimbări dramatice începând cu 1989. Fiind o fundaţie activă, îşi dezvoltă propriile proiecte în cadrul a trei programe: Dezvoltare Socială, Cultură şi Europa.

www.erstestiftung.org

01