Profesorii de educaţie civică din Drochia şi Ştefan Vodă discută despre incluziunea copiilor prin participare



altComunicat de presă

Chişinău, 17-08-2012


„Orice om e o valoare” – este mesajul celor aproximativ 30 de profesori de Educaţie Civică (EC) şi reprezentanţi ai Direcţiei Raionale de Învăţământ, Tineret şi Sport din raionul Drochia ce s-au reunit la Bălţi, în perioada 14-17 august, pentru a participa la un stagiu de formare privind activităţi de incluziune a copiilor.

În cadrul instruirii, participanţii au vorbit despre identitatea personală; modul în care luarea în considerare a opiniei copilului la orele de EC contribuie la includerea socială a acestuia; stereotipuri şi prejudecăţi existente în societate; cauzele şi consecinţele discriminării anumitor grupuri de copii.

Printre cele mai des enumerate cauze ale discriminării se regăsesc lipsa comunicării şi toleranţei între persoane, nerespectarea regulilor şi frica de diversitate. „Inhibiţia, degradarea, izolarea, agresivitatea sunt unele consecinţe ale discriminării copilului” spune Maria Deleu din satul Ochiul Alb. Incluziunea tuturor copiilor poate fi asigurată prin „comunicare, oferirea şanselor egale şi crearea situaţiilor în care toţi copiii să se apropie. Asta i-ar face să se cunoască pe sine şi pe ceilalţi, i-ar face mai toleranţi” adaugă Maria Deleu.

„Prima impresie este înşelătoare” – concluzionează participanţii după una din activităţi ce ţine de prejudecăţile şi stereotipurile din comunitatea umană. „Este ceea ce se întâmplă de cele mai multe ori în clase. De multe ori nu-i cunoaştem pe copii aşa cum sunt ei în realitate, ei ne spun ceea ce vrem să auzim de la ei” spune Stela Recean din oraşul Drochia. „În consecinţă, nu-i putem încuraja să-şi dezvolte abilităţile şi talentele pe care le au”, completează Lilia Chetrari, satul Şuri.

Stagiul a avut drept scop îmbunătăţirea capacităţilor profesorilor de Educaţie Civică: de a elabora şi promova activităţi educaţionale bazate pe drepturile copilului; de a contribui la incluziunea socială a tuturor copiilor, fără discriminare – indiferent de religie, gen, limbă vorbită, originea lor sau a părinţilor, starea lor de sănătate sau situaţia materială, după cum prevede articolul 2 al Convenţiei ONU cu privire la Drepturile Copilului.

De asemenea, în cadrul orelor practice, profesorii instruiţi vor ajuta copiii din medii cât mai diverse să formeze grupuri de iniţiativă, îi vor încuraja să identifice problemele comunităţii şi să elaboreze planuri de intervenţie. Acţiunile comunitare vor oferi copiilor un spaţiu de comunicare şi cooperare, în care fiecare se va simţi acceptat şi va fi liber să-şi exprime opinia.

Stagiul de formare de la Bălţi a fost precedat de un alt stagiu organizat cu 31 de profesori din raionul Ştefan-Vodă în perioada 7-10 august. Proiectul „Participarea copiilor pentru incluziunea socială” este implementat în perioada 1 aprilie 2012 – 31 decembrie 2013 de către Centrul de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului în colaborare cu Ministerul Educaţiei, cu suportul organizaţiilor SOIR Moldova şi ERIKS din Suedia.

Pentru detalii suplimentare puteţi contacta:
Centrul de Informare şi Documentare privind drepturile Copilului din Moldova
Daniela Platon, asistent proiect
Str. E. Coca 15, MD-2008 Chişinău
Tel./fax: +373 22 747813; +373 22 71 65 98; +373 22 744600 Email: ciddc[@]yahoo.com
www.childrights.md