Un nou grup de profesoare și-au dezvoltat competențele în domeniul predării disciplinei Educație pentru media, treapta de liceu



La CJI

Un grup de 15 profesoare, care predau la treapta liceală, au beneficiat de o nouă instruire în domeniul educației media, organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), în perioada 27-29 septembrie 2019. În cadrul trainingului, participantele au studiat conținutul manualului Educație pentru media, clasa X/XI, proaspăt scos de sub tipar, dezvoltându-și competențele de predare a acestei discipline opționale.

În deschiderea evenimentului, Anastasia Nani, directoarea adjunctă a CJI, a trecut în revistă eforturile organizației de promovare a educației media în școlile din țară, începând cu anul 2017, și a încurajat profesoarele ca împreună cu elevii să participe la activitățile organizate în cadrul ediției curente a Săptămânii Educației Media. „CJI a pregătit nu doar provocări interesante, care vor stimula creativitatea școlarilor, dar și premii pe măsură”, a menționat Anastasia Nani.

Mila Corlăteanu, manageră Deutsche Welle Akademie în Moldova, a remarcat: „Manualul este util nu doar în timpul lecțiilor de Educație pentru media, ci și în viața cotidiană a fiecăruia.”

Programul de instruire a fost realizat în baza curriculumului și manualului Educație pentru media de la treapta liceală. Formatoarele cursului au fost Loretta Handrabura, dr. în filologie, și Natalia Grîu, consultantă principală la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, care sunt și autoarele manualului pentru clasa X/XI.

Pe parcursul celor trei zile, profesoarele au studiat principalii termeni din media, au discutat despre reputația și comportamentul online și au analizat atât părțile pozitive, cât și negative ale spațiului online. Însușirea materialului a fost facilitată de o serie de jocuri și energizante pe care profesoarele le vor putea utiliza la ore. Instrumentele interactive, precum testele de pe platforma Educația Mediatică, dar și tutorialele digitale realizate de Mediacritica, s-au bucurat de interes din partea participantelor, care au apreciat atractivitatea noilor metode și instrumente de lucru pentru adolescenți.

Loretta Handrabura le-a recomandat pedagogilor să țină pasul cu tinerii. „Elevii dumneavoastră sunt „nativi digitali” și utilizează alte medii. Dacă noi, „imigranții digitali”, nu încercăm să ne apropiem de ei, riscăm să pierdem legătura cu discipolii și copiii noștri”, a spus formatoarea.

Împreună cu Natalia Grîu profesoarele au explorat importanța imaginii în media, reușind să înțeleagă cum are loc dezinformarea prin imagini și cum pot utiliza instrumente gratuite, precum Google Images, pentru a identifica imaginile trucate.

Cercetătoarea media Aneta Gonța, care a oferit consultanță în procesul de elaborare a manualului Educație pentru media, treapta liceală, le-a vorbit profesorilor despre pluralismul de idei, subliniind faptul că diversitatea opiniilor este o caracteristică a unei societăți democratice. „Este important să fim educați mediatic, cel puțin pentru că asta ne ajută în viața de zi cu zi”, a menționat Aneta Gonța.

După instruire, Maria Blănaru, profesoară de limba rusă la Liceul Teoretic „Grătiești”, a concluzionat că Educația pentru media ar trebui să fie prezentă în cât mai multe școli. „Voi preda acest curs elevilor din clasa a X-a pentru că abordează subiecte de care sunt interesați tinerii de astăzi. Sper ca ei să înțeleagă că media nu are doar efecte pozitive asupra dezvoltării lor, dar și riscuri pe care, cunoscându-le, le vor putea depăși. Elevii trebuie să învețe să selecteze din avalanșa de informații doar ceea ce le poate fi util. La fel, îmi exprim speranța că în cadrul lecțiilor de Educație pentru media, elevii vor învăța să navigheze mai sigur în mediul online. Sper că discipolii mei vor fi la fel de entuziasmați cum sunt și eu”, a spus profesoara.

Elena Eremia, profesoară de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri” din Colibași, mun. Cahul, a rămas impresionată de noile cunoștințe acumulate și este pregătită să le împărtășească elevilor săi din clasa a X-a. „Sunt convinsă că Educație pentru media este o disciplină utilă pentru adolescenți și sper că ei se vor convinge de acest lucru cât de curând”, a menționat ea.

Până în prezent, CJI a instruit 124 de învățători, 101 profesori de la treapta gimnazială și 36 de profesori de la treapta liceală.  Disciplina opțională Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017. În anul de studii 2018-2019, peste 1500 de elevi de la treapta primară și gimnazială, din circa 40 de școli, au studiat acest curs la orele opționale sau la cele de dirigenție.

Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, implementat de CJI, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania.