Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a desfășurat, în perioada 01- 03 martie 2019, cel de-al șaselea program de instruire în domeniul educației media pentru învățătorii de la treapta primară. În cadrul trainingului, 18 învățătoare din diferite raioane ale Moldovei și din capitală au fost familiarizate cu conținutul cursului și metodele de predare a  disciplinei opționale Educație pentru media în clasele a III-a și a IV-a.
 
Anastasia Nani, directoarea-adjunctă a CJI, a evidențiat faptul că în ultimii ani CJI a depus mai multe eforturi pentru ca disciplina opțională Educație pentru media să ajungă în școală. „În prezent, cursul este predat în circa 40 de școli atât la treapta primară, cât și la cea gimnazială, iar numărul de elevi care învață educația media a depășit cifra de 1500. Scopul acestei discipline este să dezvolte gândirea critică a tinerilor”, a precizat Anastasia Nani.
 
În calitate de formatoare ale cursului, Loretta Handrabura, dr. în filologie, și Natalia Grîu, consultantă principală la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, două dintre autoarele curriculumului și ale manualului de Educație pentru media, le-au propus participantelor mai multe activități în baza curriculumului și manualului de Educație pentru media. Timp de trei zile, învățătoarele au efectuat exerciții practice și s-au implicat în acțiuni interactive, care le-au ajutat să înțeleagă mai bine specificul educației media pentru elevii de această vârstă.

Expertele le-au explicat și rolul important pe care îl au învățătorii care predau această disciplină. Misiunea lor este de a-i ajuta nu doar pe copii, dar și pe părinții acestora, pe colegii din colectivul didactic să fie la curent cu situația din media, să înțeleagă corect și să analizeze critic informația pe care o accesează zilnic.

În acest scop, participantele la training au învățat cum să aplice mai multe instrumente didactice, utile în predarea Educației pentru media.
La finele celor trei zile de instruire, învățătoarele au apreciat eforturile CJI de a le acorda pregătirea necesară și au afirmat că sunt suficient de motivate să inițieze elevii în acest curs opțional.

Astfel, mai multe participante la training, care au venit de la Liceul „Mihai Eminescu” din Fălești, ne-au spus că au fost inspirate de colegii lor să participe la instruire – aceștia deja predau cursul și sunt convinși că fac un lucru bun pentru copii. „O astfel de disciplină corespunde cu cerințele timpului și, având la îndemână toate instrumentele pe care le-am primit de la CJI, vom putea să predăm cu succes Educația pentru media,” ne-au comunicat ele.  

Stela Guțu, învățătoare la Liceul „Olimp” din Sângerei, a menționat că „pe parcursul celor trei zile de instruire m-am convins de impactul major pe care îl poate avea Educația pentru media asupra copiilor. Pe lângă faptul că ne-au fost oferite diverse tehnici și materiale cu un conținut accesibil, am primit și o doză bună de motivație pentru a deveni parte a acestui proces”. 

Până în prezent, CJI a organizat cinci programe de instruire pentru învățătorii de la treapta primară la care au participat 86 de învățători. Alte trei programe de instruire au fost desfășurate pentru profesorii de la treapta gimnazială, la care au participat 56 de profesori. În anul de  studii 2018-2019, peste 1500 de elevi de la treapta primară și gimnazială din circa 40 de școli studiază Educația pentru media la orele opționale sau la cele de dirigenție.

Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Consolidarea ibertății de opinie în Republica Moldova", implementat de CJI, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania.


Ajută-ne să distribuim acest articol: