Lecțiile de educație media au revenit în școli



Săptămâna curentă, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a desfășurat două activități de educație media, pe 11 și 12 octombrie, respectiv, la Liceul Teoretic Măgdăcești, Criuleni  și Liceul „Mihai Eminescu” din Sadaclia, Basarabeasca. Acestea au fost moderate de jurnalista Liliana Barbăroșie, de la postul de radio Europa Liberă.

Peste 80 de elevi au discutat în cadrul celor două lecții, într-o atmosferă neformală, despre ce este o știre, la ce întrebări trebuie să răspundă, cum să deosebim știrile manipulatorii de cele adevărate, dar și la ce riscuri ne expunem atunci când ne informăm din surse neverificate.

Liliana Barbăroșie le-a vorbit tinerilor despre schemele de manipulare la care recurg unii lideri politici pentru a-și promova propria imagine în mass-media sau pentru a-și discredita adversarii politici. Ea le-a recomandat tinerilor să fie atenți la site-urile false care apar peste noapte și care, de regulă, transmit informații eronate, ce creează panică în societate. E e mai bine să pui la îndoială informațiile apărute pe site-uri necunoscute și să verifici informația din mai multe surse, a menționat Liliana Barbăroșie.

Tinerii de la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Sadaclia au dorit să afle cum trebuie să se comporte un jurnalist într-o emisiune în direct, în special atunci, când polemicile din platou degenerează într-o ceartă. Jurnalista le-a povestit despre experiența ei de lucru cu sursele și cu invitații și a subliniat faptul, cât de important este să tratezi corect și echidistant persoanele intervievate.

Elevii au rămas entuziasmați de această activitate. Stefania Ciutac, elevă în clasa a XII-a la Liceul Teoretic Măgdăcești, ne-a spus că la această lecție a reușit să înțeleagă diferența dintre manipulare și propagandă. „Consider că pentru a crea o societate de tineri integri, educația media este indispensabilă. Astăzi am aflat lucruri noi despre metodele de manipulare prin intermediul propagandei străine, precum și despre pașii pe care trebuie să îi facem atunci când vrem să verificăm dacă o știre este sau nu adevărată. Acum, cred că aș putea face mai ușor diferența”, a adăugat tânăra.

Cristina Talmaci, elevă în clasa a  XII-a la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Sadaclia, susține că „astfel de activități sunt foarte necesare, deoarece informează corect cetățenii, luminează mințile, ne dezvoltă gândirea critică și ne ajută să conștientizăm mai bine rolul pe care îl avem în societate”.

De aceeași părere a fost și colega ei, Valeria Jelihovschi, care consideră utile asemenea ore de educație media pentru tineri și adolescenți, deoarece ei „sunt ușor influențabili la această etapă a vieții”.

Scopul lecțiilor de educație mediatică este să cultive gândirea critică a consumatorilor de media din rândurile tinerilor, pentru ca aceștia să poată distinge informația cu caracter manipulator și să-și diversifice sursele de informare.

Lecțiile de educație mediatică sunt parte a proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, implementat de CJI, în perioada martie  –  noiembrie 2017, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.