Asociaţia Patronală în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova pledează pentru transport public sigur

Asociaţia Patronală în domeniul Conformităţii Produselor din Republica Moldova (APCP) își exprimă îngrijorarea față de situația din sectorul transportului public de călători, în special în contextul sporirii fluxului de pasageri, odată cu începerea noului an de studii. APCP face un apel către transportatori, dar și către autoritățile publice, să le asigure călătorilor servicii de transport calitative, în condiții de siguranță, așa precum precede legislația în vigoare.

"În ultimul timp suntem martori ai mai multor accidente grave cu implicarea autobuzelor sau microbuzelor transportatorilor autohtoni, care au loc fie pe drumurile naționale, fie pe cele de peste hotare. Deși la lit. t) art. 49 al Codului transporturilor rutiere nr.150 din 17.07.2014 este stipulat că operatorii de transport rutier/întreprinderile care efectuează operaţiuni de transport rutier au obligaţia să supună serviciile prestate procedurilor de certificare, aplicate de către organismele de evaluare a conformităţii acreditate, până la momentul actual doar o mică parte dintre aceștia s-au conformat. Astfel, pe rute continuă să circule vehicule reutilate, care nu respectă cerințele de securitate, în stare tehnică și sanitară necorespunzătoare și, de obicei, supraîncărcate cu pasageri. Fiecare asemenea vehicul pune în pericol atât viața călătorilor, cât și pe cea a altor participanți la trafic", a menționat Victor Catan, președintele APCP.

Codul transporturilor rutiere stabileşte cadrul legal pentru organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere de mărfuri şi persoane, precum şi a activităţilor conexe transportului rutier pe teritoriul Republicii Moldova, în condiţii de siguranţă şi calitate, cu respectarea principiilor liberei concurenţe şi a măsurilor de protecţie a mediului, a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice. Acesta a fost elaborat în concordanță cu dispozițiile constituționale, tratatele internaționale la care Republica Moldova este semnatară, legislația comunitară, însă chiar și după un an de la adoptarea actului, anumite prevederi așa și nu sunt respectate. "Paradoxal este faptul că, în loc ca organele cu funcții de control să verifice dacă agenții economici de profil s-au conformat cerințelor legislației în vigoare, autoritățile au decis să elimine din Cod unele prevederi privind certificarea serviciilor de transport de pasageri. Dar cum rămâne cu siguranța călătorilor?", a întrebat Victor Catan.

Potrivit datelor statistice, de la începutul anului curent au avut loc 96 de accidente rutiere cu implicarea autobuzelor și maxi-taxiurilor, soldate cu 3 persoane decedate și alte 147 traumatizate. Totodată, inspectorii poliției rutiere au sancționat 1103 șoferi care au încălcat normele de capacitate a vehiculelor, nu au respectat condiţiile stabilite în licenţă şi/sau în actele de autorizare a activităţii agentului transportator. În 440 de cazuri, șoferii au transportat pasageri în lipsa licenței sau autorizațiilor necesare.
APCP își exprimă speranța că factorii de decizie vor examina minuțios impactul pe care l-ar putea avea amendamentele la Codul transporturilor rutiere, și vor lua o decizie obiectivă.




Ajută-ne să distribuim acest articol:
 

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.