Implicarea sociala a romanilor, de la declaratii la fapte



Bucuresti, 5 decembrie – 14% dintre romani au facut voluntariat in ultimul an conform Studiului national „Responsabilitatea sociala individuala in Romania” realizat de Centrul de Marketing si Prognoza Sociala la solicitarea Asociatiei React.

Principalele motive pentru care cetatenii nu se implica in actiuni de voluntariat sunt lipsa de timp (34%), informatiile limitate privind oportunitatile de voluntariat (34%) si dificultatea de a gasi o cauza in care sa creada (16%).

Cel mai cautate domenii de voluntariat sunt serviciile sociale (25%), protectia mediului (18%), educatie (13%) si sanatate (11%).  Doar 7% dintre cei care au facut voluntariat declara ca s-au implicat in structuri ale economiei sociale.

Voluntarul roman este tanar, student sau angajat cu studii superioare, motivat de solidaritate (40%) si dorinta de imbunatatire a experientei profesionale (15%).

Pentru a-i determina sa faca voluntariat, 58% dintre respondenti considera ca nu este esentiala forma de organizare sau caracterul economic al organizatiei ci implicarea sociala a acesteia. De asemenea, romanii se declara dispusi sa faca voluntariat intr-o companie daca acestea ar dona peste 20% din profit in scopuri caritabile.

44% dintre respondenti au auzit de economia sociala, intreprindere sociala sau antreprenor social. Cu toate acestea, 35% din populatie nu gaseste echivalentul acestor concepte, iar 23% dintre respondenti identifica economia sociala cu companiile mici si mijlocii si 18% cu ONG-urile.

Cele mai cunoscute structuri ale economiei sociale sunt cooperativele agricole (62%), casele de ajutor reciproc (61%) si cooperativele de credit (55%). 50% dintre romani asociaza economia sociala cu serviciile sociale, 24% cu productia sau comercializarea produselor alimentare si 22% cu sanatatea.

Studiul „Responsabilitatea sociala individuala in Romania” a fost realizat in perioada 1.08.2013 – 18.10.2013 pe un esantion reprezentativ la nivel national de 830 de persoane cu vârsta mai mare de 15 ani. Marja de eroare este de 3,4%, la un nivel de incredere de 95%. Acesta a vizat masurarea gradului de implicare sociala a membrilor comunitatii urmarind atat  profilul voluntarului din România si felul in care este perceput voluntariatul cat si gradul de cunoastere al economiei sociale.

Pentru fiecare parte a studiului, Centrul de Marketing si Prognoza Sociala detine date de profunzime care, in anumite conditii, pot fi puse la dispozitia celor care sunt interesati.

***

Asociatia React este o organizatie neguvernamentala, creata in 2006 pentru a veni in sprijinul actorilor societatii civile prin proiecte ample, durabile, cu impact in comunitatile vizate. Organizatia activeaza in trei domenii: sanatate publica, educatie si integrare sociala, are 5 sucursale in care lucreaza mai mult de 30 de angajati si peste 200 de voluntari. Pana in prezent, Asociatia React a obtinut 9 premii de excelenta - nationale si internationale si a contribuit la salvarea a mai mult de 150.000 de vieti omenesti. www.asociatiareact.ro.

Centrul de Marketing si Prognoza Sociala (CMPS) este un ONG care utilizeaza solutii de ultima ora in domeniul cercetarii de marketing si prognozei sociale. Organizatia detine cea mai adecvata tehnica pentru a raspunde oricarei provocari in domeniul cercetarii de piata si nevoilor tot mai variate ale clientilor. CMPS este si o intreprindere sociala cu specialisti in sisteme de filtrare fina a informatiei, capabila sa ofere cercetari de piata corecte si complete.