Roman Mihaes: Conflictul transnistrean poate fi solutionat prin oferirea unui model





Roman Mihaes: Conflictul transnistrean poate fi solutionat prin oferirea unui model de regiune autonoma cu delimitarea clara a imputernicirilor.

Agentia de stiri Info-Prim Neo desfasoara un sondaj de opinie printre lideri ai formatiunilor politice, exponenti ai societatii civile, formatori de opinie de pe ambele maluri ale Nistrului cu privire la solutionarea conflictului transnistrean. Sondajul are drept scop acumularea a cat mai multor puncte de vedere care ar putea contribui la ameliorarea situatiei existente. Tuturor participantilor le-au fost adresate aceleasi doua intrebari. De data aceasta raspunde la ele Roman Mihaes, magistru in politologie.

- Cum vedeti solutionarea diferendului transnistrean? In ce forma, prin ce mecanisme si in ce termeni este aceasta posibila?

- Inca in anul 2003 am lansat din partea Asociatiei Moldova Europeana Unita un proiect privind reglementarea conflictului transnistrean prin metoda regionalizarii, care este aplicat pe larg in UE, in special, in cazul Italiei, Spaniei, Marii Britanii. In confruntarea dintre ideea federalizarii/confederalizarii si cea a statului unitar, noi am venit cu ideea oferirii pentru Transnistria a unui model de regiune autonoma cu delegarea si delimitarea clara a imputernicirilor intre centru si regiune, ceea ce este descris in literatura de specialitate drept un model de stat unitar complex. Acest model functioneaza deja in cadrul autonomiei gagauze, poate fi ajustat si aplicat si in cazul regiunii transnistrene. Ulterior, in 2005 Parlamentul R. Moldova a aprobat un pachet de legi printre care si Legea privind prevederile de baza ale statutului regiunii transnistrene prin care a adoptat practic integral doctrina regionalizarii propuse de noi cu doi ani mai devreme.

- In opinia dvs., pe cat de eficiente si de adecvate situatiei create sunt actiunile pe care le intreprinde actualmente conducerea statului R. Moldova? Cand credeti ca pot da rezultate eforturile depuse de autoritati si la ce rezultate ne putem astepta?

- Presedintele Vladimir Voronin s-a intalnit cu Igor Smirnov, presedintii parlamentelor de la Chisinau si Tiraspol au avut o intrevedere la Bruxelles, se depun eforturi pentru a depasi blocajele in sfera economica si umanitara in cadrul unor grupuri de lucru mixte. Procesul de reglementare a conflictului transnistrean este intr-un proces de dezghet. Noul presedinte al Rusiei, Dmitri Medvedev, are o agenda mai liberala decat predecesorul sau si, se pare, ca este dispus sa depaseasca criza pe care a primit-o mostenire in raport cu occidentul. Medvedev, spun unii analisti, a fost promovat de echipa oamenilor de afaceri din jurul presedintelui Vladimir Putin in frunte cu Roman Abramovici, in detrimentul militaristului Serghei Ivanov, busineness-ul rus fiind cointeresat in normalizarea relatiilor cu occidentul, unde face afaceri si unde, de fapt, locuieste si se odihneste.
In acest sens, una din problemele Rusiei cu occidentul sunt conflictele inghetate, in special din Moldova si Georgia. Este evident ca exista un plan de actiuni coordonat pe axa Chisinau-Moscova-UE/SUA si, se pare, ca Tiraspolul nu cunoaste toate mutarile care urmeaza, judecand dupa reactiile intarziate si nervoase ale lui Smirnov si ale altor oficiali transnistreni. Trebuie mentionat succesul conditionarii semnarii unui nou acord de baza intre Rusia si UE prin care s-a obtinut implicarea acesteia in conflictele inghetate din R. Moldova si Georgia.

Riscul reglementarii cu ajutorul Moscovei este transnistrizarea R.Moldova, ceea ce inseamna renuntarea Chisinaului la integrarea in NATO si reducerea vitezei sau renuntarea in viitor si a integrarii in UE, dar si atacurile la cuceririle miscarii de eliberare national-democratica din 1988-1991, cum ar fi: tricolorul, grafia latina, limba română (n.red: Text modificat de CIVIC.MD), etc. Daca Rusia va insista puternic, se poate intampla ca liderii de la Tiraspol sa cedeze si sa accepte desfasurarea alegerilor parlamentare din 2009 si pe teritoriul regiunii transnistrene, prin care sa delege 10 sau 15 deputati in Parlamentul de la Chisinau. Aceasta, in conditiile de azi, ar insemna ca Moscova va obtine controlul real in Parlamentul de la Chisinau si va putea sa-si impuna interesele geopolitice. Daca nu se ajunge la acest scenariu, in rezultatul alegerilor viitoare in Parlamentul de la Chisinau se poate intampla sa castige masiv opozitia proeuropeana si proromaneasca si atunci altfel vor fi datele problemei. Mai mult ca sigur, se va ajunge la scenariul georgian cand Chisinaul si Moscova se vor confrunta dur pe subiectul transnistrean. In acest caz, Chisinaul ar putea actiona Rusia la CEDO si ONU pentru stationarea ilegala a trupelor si sa ceara despagubiri materiale si morale pentru ocuparea teritoriului transnistrean. 

 

www.info-prim.md

 

 




After display content

Ajută-ne să distribuim acest articol:
 

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.

Promo

promo

Promo

Promo