Interviu cu Silvia Strelciuc, directorul Centrului CONTACT Cahul





Povestiti pe scurt despre scopul si misiunea Centrului.

    Centrul CONTACT-Cahul a fost instituit in anul 1997 in baza unui proiect al Centrului National de Asistenta si Informare a Organizatiilor Neguvernamentale CONTACT  in scopul extinderii sectorului asociativ prin crearea unei retele de organizatii neguvernamentale viabile la sudul Republicii Moldova. In anul 2003 Centrul CONTACT Cahul se inregistreaza ca asociatie obsteasca independenta, devenind Centrul Regional de Asistenta si Informare a ONG „CONTACT-Cahul" (CRAION CONTACT-Cahul). Centrul isi desfasoara activitatea pe arealul geografic constituit din raioanele Cahul, Cantemir, Leova, iar in diferite programe activam si in r-le Cimislia, Causeni, Cainari, Taraclia. Programele sunt orientate catre beneficiari din rindul ONG-urilor, grupurilor de initiativa cetateneasca, APL, interactionind si cu reprezentantii business-ului si mass-media.

    Misiunea Centrului Regional „CONTACT-Cahul" este contribuirea la dezvoltarea societatii civile din regiunea de sud a Republicii Moldova prin oferirea serviciilor de informare, consultanta, instruire si asistenta tehnica; incurajarea coalizarii organizatiilor si promovarea parteneriatelor sociale; sprijinirea initiativelor cetatenesti, promovarea voluntariatului, a filantropiei si sponsorizarii in regiune.
 

Care au fost cele mai memorabile activitati organizate de Centrul Dv.?

    In conformitate cu strategia de dezvoltare a Centrului CONTACT-Cahul noi realizam activitati in cadrul a 3 programe: Programul Dezvoltare ONG, Programul Dezvoltare Comunitara si Programul Voluntariat. Cred, ca memorabile sunt marea majoritate a activitatilor, deoarece punem accent pe calitatea organizarii indiferent daca actiunea se adreseaza unui grup mai mic sau mai mare de beneficiari. Pe fiecare din aceste segmente pot fi mentionate activitati de succes: Gala Societatii Civile, campaniile de informare "Bine informat-mult mai aparat!", "Hora Europei" organizata in parteneriat cu Centrul Pro-Europa Cahul, activitati cu cetatenii orasului in cadrul proceselor participative de reactualizare a Strategiei de dezvoltare durabila a or. Cahul si creare a locurilor de informare publica (proiecte finantate de PNUD MOLDOVA, proiectul Agenda Locala 21)... Este greu sa sumez activitatea asociatiei noastre care are o experienta de 10 ani.

    Una din activitatile recente de succes este Forumul Societatii Civile din Regiunea de Dezvoltare Sud a RM. Acest eveniment a fost organizat in parteneriat cu ACCD "Dialog" din orasul Cahul in cadrul unui proiect finantat de Fundatia SOROS Moldova. Forumul s-a desfasurat la 23 ianuarie 2008 si a avut ca scop promovarea politicii de dezvoltare regionala a RM, determinarea rolului actorilor cheie in acest proces, inclusiv a ONG, cit si identificarea unui mecanism de cooperare intre ONG-urile din cele 8 raioane constituiente a Regiunii de Dezvoltare Sud. Evenimentul a intrunit 96 persoane (ONG, APL, mass-media) din 8 raioane sudice: Cahul, Cantemir, Leova, Taraclia, Cimislia, Causeni, Stefan-Voda, Basarabeasca). Forumul a finalizat prin elaborarea unui Document de Pozitie al societatii civile din RDS care exprima atitudinea ONG regionale vizavi de procesul dezvoltarii regionale initiat in Republica Moldova. Acest document a fost expediat la adresa MAPL Modova, cit si altor institutii si organizatii implicate si interesate. 

    In 2007 la Festivalul Voluntarilor, Centrul CONTACT Cahul a fost nominalizat drept "Cel mai activ ONG care promoveaza voluntariatul in Republica Moldova". Care au fost activitatile /proiectele care v-au adus acest premiu? Cit de importanta este aceasta nominalizare in contextul societatii civile din RM?

    Unul din programele centrului este Programul de Voluntariat realizat al treilea an consecutiv.Vreau sa mentionez ca acest program nu are acoperire financiara si toate actiunile se desfasoara in baza resurselor colectate de catre voluntari din comunitate. Centrul intruneste circa 50 voluntari dintre care mai mult de jumatate sunt foarte activi si fermi in nazuinta de a se implica in viata comunitatii si in solutionarea problemelor cu care se confrunta grupurile dezavantajate. Grupul nostru de voluntari are un nume oficial - "ProMisiuneVoluntariat". In anul 2007 tot in cadrul Programului de Voluntariat am creat si o patrula de boys scouti, denumita grupul "Scheia"(dupa prima denumire a localitatii unde astazi se afla orasul Cahul).

    Premiul obtinut in cadrul Festivalului Voluntarilor constituie aprecierea obiectiva a muncii noastre si mai mult un stimul pentru activitatea ulterioara a voluntarilor. Mai mult ca atit este si un imbold pentru organizatiile regionale, care deseori se retrag din concurenta cu ONG-urile nationale. Consider, ca acest premiu ne-a fost acordat gratie aprecierii integrale a activitatilor desfasurate in anul 2007. Cel mai mare rasunet  a avut, de fapt, campania de colectare de fonduri "Daruieste un zimbet". Promovind obiceiurile de iarna grupul de voluntari a mers cu colinda la parteneri in diferite institutii locale. Din banii colectati Consiliul Voluntarilor a decis sa procure materiale si sa confectioneze martisoare-suvenire pe care sa le realizeze in decursul lunilor februarie-martie. Voluntarii au muncit cu daruire si au realizat peste 100 suvenire-martisoare de 4 tipuri confectionate preponderent din materiale naturale, au stabilit preturile, au mediatizat campania si au inceput vinzarea. A fost o placere si o satisfactie deosebita sa intilnesti oameni si organizatii, care mentionau: "E ceva extraordinar! Noi va platim martisorul, dar il lasam la Dv. ca sa-l mai vindeti odata!". Astfel unul si acelasi martisor-suvenir se vindea de 2 ori. Fiecare martisor purta o inscriptie "Un martisor pentru un zimbet!" si astazi asa suvenire poti vedea la sediul mai multor organizatii locale. Apoi din banii colectati (circa 500 USD) am facut pachete si am procurat cadouri si in saptamina sarbatorilor de Pasti ne-am deplasat la Azilul de batrini din s. A.I.Cuza, r-nul Cahul. Este o traditie a grupului ProMisiuneVoluntariat de a merge la azil in pragul sarbatorilor de Pasti cu activitati de salubrizare a teritoriului aferent azilului, dupa care pentru batrini se organizeaza un spectacol cu cintece pascale, cu glume si cu voie buna, oferindu-le cadouri, dulciuri, cozonac si oua rosii. Pentru vizita de la azil identificam sponsori locali, care ofera sprijin nefinanciar pregatind pachete de produse, haine noi, obiecte de uz personal, dulciuri si bauturi racoritoare si toate astea pentru a aduce un zimbet pe buzele persoanelor de virsta a treia.

    Aceasta campanie a fost doar una din activitatile grupului nostru de voluntari. Tind sa mentionez ca fiece activitate are o anumita influienta in formarea personalitatii voluntarilor, pe linga increderea in fortele proprii, experienta acumulata, fiecare activitate creaza oportunitati si premize pentru cautare, cercetare si descoperire personala. Nivelul de dezvoltare al societatii moldovenesti naste mari provocari pentru voluntarii de astazi: "Desfrinatii din Europa" (asa au fost numiti voluntarii in ziua de 25 decembrie cind mergeau cu colinda); replici ale profesorilor: "Voi, fetelor, n-aveti altceva ce face!. Mergeti si faceti lucrul cuiva!"; perceptia societatii - "Iar umblati cu agitatia!" si alte pierle.

 

Citeva caracteristici generale privind activitatea de voluntariat in cadrul centrului nostru:

   1. o vointa puternica si o dorinta sincera si neconditionata de a fi utili;
   2. implicare, participare si activitate sistematica si nu de la caz la caz;
   3. parteneri credibili care devin sustinatori a ideilor organizatiei si apoi sponsori;
   4. transparenta si deschidere
   5. gindire si proiectare strategica, care permite sa sesizezi si "sa vezi" a patra activitate in timp ce o realizezi pe prima
   6. orientarea spre cresterea competentelor, experientei si profilului voluntarilor implicati;
   7. stimularea voluntarilor ca proces continuu

 

Ce activitati aveti planificate pentru viitorul apropiat?

    Avem mai multe proiecte de perspeciva, unele din ele au deja acoperire financiara, altele depind de posibilitatea identificarii de resurse. Cea mai apropiata activitate in care vor fi implicati voluntarii este campania "Impreuna pentru un mediu mai curat", care se va desfasura la data de 22 aprilie 2008 - Ziua Pamintului cu suport financiar al Ambasadei SUA si contributii a organizatiilor partenere. In aceasta zi Centrul CONTACT-Cahul in parteneriat cu AO Egreta din s. Zirnesti, Centrul Sanatatii Femeii "Virginia" din or. Cahul, Fundatia de Dezvoltare Durabila a or. Cahul si primaria Cahul desfasoara mai multe actiuni dedicate Zilei Pamintului - concursul de desene si mesaje ecologice, marsul verde cu distribuirea pliantelor si materialelor despre starea ecologica a r-lui Cahul si activitati distractive pentru participanti pe Piata Horelor din or. Cahul . La activitate sunt invitate sa participe 10 grupuri de scouti din raionul Cahul, grupuri de voluntari a organizatiilor locale de mediu. Desenele vor fi realizate pe un perete de la intrarea in orasul Cahul pe drumul national Chisinau-Giurgiulesti astfel incit  sute de soferi, calatori, trecatori care traverseaza zilnic acest traseu vor fi "semnalizati" privind necesitatea  pastrarii mediului si implicarii in asigurarea durabilitatii lui.

 

Care este, dupa parerea dumneavoastra, cheia succesului existentei unui ONG in Moldova?

    Nu cred, ca este o reteta unica, putem avea aceleasi "produse" (resurse umane calificate, echipament performant, misiune realista si clara...), dar sunt anumite "ingrediente" care fac ca ONG sa se dezvolte sau sa se mentina pe linia de plutire. Dupa parerea mea acestea sunt:

  1. cultura organizationala moderna bazata pe valori umane universale: profesionalism, creativitate, calitate, respect
  2. consolidarea capitalului de incredere in rindul beneficiarilor, autoritatilor publice, a partenerilor si finantatorilor;
  3. constructia, fortificarea si pastrarea credibilitatii ONG-ului;
  4. actiune versus responsabilitate - actiunile sistematice realizate cu responsabilitate asigura confirmarea sau confruntarea unor idei, asigurind ascendenta organizationala
  5. durabilitate financiara asigurata prin diversificarea metodelor de finantare
 

Ce sfaturi ati putea propune altor ONG-uri pentru ca acestea sa devina si ele mai active de-a lungul activitatii sale?

    "Nu exista victorie sau esec. Exista experienta!".

 

Interviu realizat de Victoria Mihalachi

 



 

 
 



After display content

Ajută-ne să distribuim acest articol:
 

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.

Promo

promo

Promo

Promo