Branding-ul organizatiilor non-profit



Ce este marca? "Orice semn sau obiect vizibil folosit de o companie pentru a-si identifica bunurile si pentru a se diferentia fata de cele facute sau promovate de altii" - Enciclopedia Britanica.
  • Marca ta este cea care iti reprezinta organizatia si ii asigura distinctia fata de alte institutii filantropice.
  • O marca trebuie sa transmita clar mesajul catre sustinatorii potentiali.


Intr-o societate bazata pe imagine, branding-ul devine o afacere importanta. O marca realizata corespunzator este vitala pentru supravietuirea unei organizatii.

Despre crearea unei marci de succes

O marca este mai mult decat un logo sau o imagine. Ea influenteaza prima impresie fata de organizatie si felul in care iti este perceputa si apreciata munca de catre oameni. Institutiile finantropice si organizatiile de voluntariat ale caror marci sunt mai profitabile sunt si cele care rivalizeaza cu succes si au o imagine comparabila cu cea a companiilor. O marca bine evidentiata ar trebui sa le prezinte girantilor o imagine clara a competentei si profesionalismului organizatei. Dezvoltarea si promovarea unei marci de valoare ar putea atrage suporteri de partea ta, in defavoarea unei companii mai mici si cu actiuni caritabile mai putin cunoscute.

  • O marca ar trebui sa fie reprezentarea clara a conceptiei tale despre caritate si valorile ei.
  • Asigura-te ca marca este perceputa de publicul tinta ales.
  • Popularitatea unei marci bune este rezultatul unui mesaj consistent, a eforturilor constante de comercializare, experientei pozitive si a infatisarii pozitive a companiei, consolidata de-a lungul anilor.
  • Potentialii finantatori vor avea primul contact cu marca firmei tale, doar apoi urmand sa contacteze personalul firmei. Marca trebuie sa iti faca intelese nevoile si obiectivele filantropice. Doar apoi le vei putea cere suporterilor serviciile dorite.Ar trebui sa constituie o informatie despre ofertele companiei pentru cei care vor sa beneficieze de serviciile tale.
  • O marca trebuie sa reprezinte comunicarea interna si externa a firmei. Asigura-te ca limbajul si atitudinea personalului oglindeste caritatea de marca si obiectivele. Marca trebuie sa apara pe toate materialele promovate de companie.
  • Pregateste-te de reevaluari si, daca e nevoie, ia-o de la capat.


Organizatia si marca

Inainte de a-ti prezenta marca pe piata de desfacere, asigura-te ca promisiunile referitoare la caritate pot fi tinute. Daca le trasmiti oamenilor senzatia de incredere, ii vei incuraja sa se bazeze pe organizatia ta. Daca, in schimb, nu vei ajunge la inaltimea asteptarilor lor, reputatia organizatiei s-ar putea inrautati pentru totdeauna. De aceea, va trebui sa iei masuri pentru a te asigura ca acea caritate de marca coincide cu telurile tale.

  • Vorbeste cu sinceritate despre organizatia ta si scopul tau.
  • Discuta cu actionarii, angajatii, clientii si principalii parteneri si afla daca asteptarile lor coincid cu activitatea organizatiei tale.
  • Informeaza-te care este statutul tau fata de cel al concurentilor.
  • Analizeaza-i pe cei care iti sustin marca si afla de ce o fac.
  • Intreaba ce au de castigat beneficiarii serviciilor tale.


Motive pentru a schimba imaginea firmei

Daca te-ai hotarat sa faci acest lucru, asigura-te ca procesul de schimbare reuseste si ca avantajele pe care le ai in vedere vor spori.

  • Restrucurarea marcii ar putea ajuta compania, ar lansa-o pe noi piete si ar putea ajuta la cresterea contributiei tale financiare la operele de caritate.
  • Pastrarea aceleasi imagini multa vreme ar putea parea invechita si demodata. Unele imagini si stiluri tind sa fie asociate cu perioada in care au fost concepute, de aceea este nevoie inlocuirea lor. Are efect de intinerire a imaginii companiei.
  • Anumite cuvinte sau imagini au un impact negativ asupra succesului si vandabilitatii organizatiei tale. Adoptarea unei marci apropiate de consumator si care poate trasmite mesajul poate schimba performantele organizatiei.


Costurile

Institutiile filantropice care functioneaza cu buget redus nu isi pot permite sa angajeze un consultant. Bugetul multor institutii de caritate nu permite cheltuirea unei sume mari de bani pentru contruirea unei marci profesioniste. Totusi, exista variante secundare favorabile dezvoltarii unei marci bune.

  • Descopera firmele care accepta sa isi ofere in mod gratuit serviciile in scopuri caritabile.
  • E necesar ca imaginea organizatiei sa fie bine definita. Fii atent la felul in care se prezinta marcile globale, promovate de mass-media, si incearca sa le devii concurent.


Posibilele capcane ale unei imagini indraznete

Imaginea potrivita poate influenta favorabil institutia, atat din punct de vedere financiar, cat si din punct de vedere al implicarii societatii. Totusi, pot sa apara unele probleme. Acuzatiile de extravaganta, de exemplu, ar putea submineze valorile marcii, daca un donator considera ca banii cheltuiti pentru promovarea imaginii organizatiei ar trebui sa faca parte din fondul de caritate.

  • Organizatia ta trebuie sa isi poata justifica cheltuielile intotdeauna.
  • Daca esti de parere ca o completa restrucurare a imaginii va spori performantele organizatiei, considera-l o investitie. Prezinta dovezile posibilelor avantaje ale organizatiei si declaratiile sustinatoare ale girantilor.


Cum sa asiguri continuitatea succesului marcii tale

Masoara performantele si felul in care este perceputa marca ta prin intermediul studiilor de evaluare a marcilor.

  • Compara gradul de implicare al donatorilor existenti, noi si potentiali.
  • Evalueaza reactiile angajatilor si ale beneficiarilor tai.
  • Asigura un impact maxim al marcii organizatiei tale prin pastrarea legaturii cu nevoile oamenilor.
  • Tine minte ca publicitatea si promovarea imaginii se pastreaza in mintea oamenilor, mai ales daca sunt bine executate. Fii convingator si explicit prin mesajele pe care le trasmiti.


Sursa: eJobs