Jurnaliștii au aflat cum pot folosi podcastingul în activitatea de zi cu zi, dar și în ambuteiaje



Cum putem folosi podcasturile pentru a crea un nou tip de conținut, a aborda și a servi audiențe noi, a explora noi platforme de distribuție? Centrul pentru Jurnalism Independent a organizat, pe 4 decembrie, o întâlnire a jurnaliștilor cu instructorul în podcasting  Dumitrița Holdiș, de la Centrul pentru Media, Date și Societate a Universității Central Europene din Budapesta, care a oferit răspunsuri competente la acestea și la alte întrebări.
 
Experta a menționat faptul că podcastul este un program audio disponibil online care se poate accesa „la comanda” ascultătorului. „Spre deosebire de radio, unde conținutul este difuzat și ascultat la ore stabilite în prealabil, podcasturile sunt stocate online, fiind accesibile la comanda ascultătorului. Dar podcastul nu este definit doar de caracteristicile sale tehnice. Formatul și conținutul inovator al acestor programe le le diferențiază mult de radio”, a spus Dumitrița Holdiș.
 
Principalul avantaj al podcastului constă în faptul că îi ajută pe  jurnaliști „să scape de presiunile timpului standardizat, de ideea unui „public general” și de producția în direct”, a menționat Dumitrița Holdiș.
 
Astfel, creatorii de podcasturi au libertatea de a crea emisiuni care se distanțează de tradițiile radio naționale și intră mult mai ușor în zona experimentalului. „Deocamdată, nu există standarde profesionale clar definite pentru acest tip de conținut. Industria de podcasting a început ca o activitate pentru amatori, care cu timpul devin profesioniști”, mai spune experta.
 
Participanții la întâlnire, au aflat că industria de podcast din SUA a cunoscut în ultimii ani o dezvoltare impresionantă. Dacă în 2006, în SUA 11% din populație asculta un podcast, în 2018 acest indicator este de 44%.
 
„Un exemplu relevant care demonstrează modul în care a evoluat industria de podcasting din SUA este cel al Centrului pentru Jurnalism Independent din Statele Unite. Jurnaliștii americani au început să facă podcasturi pentru a explica publicului într-un limbaj simplu și accesibil rapoartele pe care le elaborau. Acestea au prins atât de bine la public, încât astăzi, Centrul pentru Jurnalism Independent și-a concentrat cea mai mare parte a activității pe crearea de podcasturi”, consideră Dumitrița Holdiș.  
 
La final, participanții au trebuit să găsească răspuns la întrebarea: „De ce sunt podcasturile relevante pentru jurnaliști?”
 
„În primul rând, în acest mod vom avea acces la un public nou, cu care putem stabili un alt tip de interacțiune. În al doilea rând, avem oportunitatea de a experimenta formate și conținuturi noi, prin care să interesăm publicul. În al treilea rând, sunt create posibilități pentru mai multe modalități de finanțare”, a conchis experta în podcasting. 
   
Jurnaliștii prezenți și-au împărtășit experiențele în realizarea podcasturilor, precizând că acest nou tip de conținut este la început de cale în Republica Moldova.
 
„Noi, la Moldova.org, am testat producerea podcasturilor. Deocamdată, nu putem spune că au avut succes. Suntem bucuroși să ne împărtășim experiența, dar și să aflăm cum să ne îmbunătățim capacitățile de a produce un podcast care să fie apreciat de ascultători”, susține Diana Mihuța, de la portalul Moldova.org.
 
Întrucât  podcastingul este ceva nou pentru Moldova, jurnalista a fost de părere ca cei care dețin o anumită experiență în domeniu ar trebui să o împărtășească și altora, să analizeze ce fac și cum fac. „Atunci când se va naște o concurență între noi, jurnaliștii, va crește și calitatea produselor de podcast. Această industrie are viitor în Moldova, mai ales în ambuteiaje. Podcastul este foarte binevenit atunci când vrei să-ți odihnești ochii după o zi petrecută la calculator, a adăugat Diana Mihuța.
 
Dumitrița Holdiș este manager pentru Sound Relations, un proiect care a introdus studiile de sunet și practica audio la Universitatea Central Europeană. A absolvit sociologia, iar de doi ani este instructor în podcasting. Lucrează la proiecte de cercetare care studiază sistemul media din România și din regiunea Europei de Est.
 
Evenimentul face parte dintr-o serie de întâlniri dintre jurnaliști și dezvoltatori IT sau experți media, organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova (MEDIA-M)”, finanțat de USAID și implementat de Internews. Scopul acestora este de a facilita interacțiunea dintre jurnaliști și consumatorii de media, prin intermediul inovațiilor.