Știri și Comunicate ONG din Moldova

Noi sancțiuni în adresa Rusiei. Cum va fi vizată Republica Moldova?

”O lege adoptată recent de Camera Reprezentanților Congresului SUA (S722 din 25 iulie, 2017) cu titlul (Iran’s Countering destabilizing activities) vizează impunerea unor noi sancțiuni în adresa Iranului și Federatiei Ruse . Între timp și Senatul SUA a votat legea sa care face din legea votată în CR lege deplină, votată cu majoritatea absolută de voturi (419 da contra 3 în CR și 98 da contra 2 în Senat). Există foarte puține șanse ca Președintel D.Trump să aplice veto contra acestei legislații. Înainte de toate pentru că orice opoziție a Președintelui SUA contra acestei legislații doar ar întări suspiciunile și capetele de acuzație în investigația legată de conexiunile echipei sale din timpul campaniei electorale (2016) și Rusia. Președintele D.Trump nu are nici o posibilitate de a înceteni, temporiza ori bloca noua legislație, care instituie astfel cele mai aprigi sancțiuni din ultimii 5 ani contra Iranului, Koreii de Nord și Federației Ruse. În mod ironic – acestea sunt exact țările desemnate de Președintele I.Dodon pe agenda sa de vizite din 2017”, constată Igor Munteanu, directorul IDIS Viitorul în publicația Trend Hunter.

Să analizăm în continuare câteva elemente ale legislației adoptate bi-partizan (cu votul solidar al ambelor partide istorice americane) în Congresul SUA. Subtitlul B (Combaterea influenței Rusiei în Europa și Eurasia, Sec.251) al acestei legi susține în mod apăsat că ”Guvernul rus a urmărit să exercite influență în spațiul ex-sovietic, furnizând resurse partidelor politice, think tankurilor, grupurilor societății civile pentru a semăna neîncredere în actorii și instituțiile democratice, promovând opinii xenofobe și  anti-liberale, care ar submina unitatea Europeană”. Autorii legii S722 menționează că, ”Guvernul Federației Ruse s-a angajat prin acte de corupție să cumpere influență în Europa și Eurasia, eliminând sectorul independent de presă de limbă rusă, în țara sa, înlocuindu-l cu presă de stat care produce activ dezinformare anti-occidentală, pe care o distribuie pe larg în mediul vorbitorilor de limbă rusă dinafara hotarelor statului rus”.

Legea stabilește (Sec.252) că Guvernul Federației Ruse este responsabil de violența continuă din Ucraina de Est și îndeamnă Președintele SUA să (a) ceară evacuarea trupelor rusești din Georgia, Ucraina și Moldova, (b) să restabilească controlul asupra frontierei teritoriilor secesioniste guvernelor legitime ale acestor țări, și (c) să înceteze eforturile de subminare a guvernelor alese legitim în aceste țări. Legea stabilește ca măsuri necesare: dublarea eforturilor de întărire a rezilienței în statele Europei și Eurasiei, prin intermediul instituțiilor, sistemelor politice și societății civile; SUA să sprijine mai mult acele guverne pe care Guvernul Federației Ruse caută să le submineze, inclusiv ale NATO și UE.

O bună parte din legislația nou adoptată privește modul în care SUA vor ajuta partenerilor săi din Europa și Eurasia să reziste agresiunilor rusești și să învingă. În aceste condiții, oficialul rus VPM D.Rogozin poate fi calificat drep vizat direct de noile sancțiuni americane, fiind ”o persoană care a asistat direct și nemijlocit susținerea regimului secesionist din Republica Moldova, a încurajat violarea sistematică a drepturilor omului în teritoriile necontrolate de RM din stânga Nistrului”. Legislația SUA califică toate cazurile de încălcare a drepturilor omului din regiunea secesionistă servesc drept temei de cercetare penală internațională, iar participarea unor autorități centrale de la Chișinău la acțiuni comune cu oficialii ruși în teritoriul ocupat poate fi interpretată ca acțiuni de”complicitate” în raport cu ”sponsorii” ruși ai separatismului, ceea ce-l va obliga pe Președintele SUA să aplice sancțiuniile legislative adoptate de Congresul SUA.

Indicarea Iranului drept următoarea destinație pentru vizita oficială a Președintelui I.Dodon s-ar putea solda cu includerea Republicii Moldova printre țările care nimeresc sub sancțiunile americane și international, menționate explicit de noua legislație americană în materie de contracarare a activităților destabilizatoare la nivel global.

Publicația Trend Hunter poate fi descărcată aici.

Pentru mai multe detalii contactați Coordonatorul Relații Publice IDIS Viitorul, Victor URSU la adresa de email [email protected] sau la telefonul 069017396.

 

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Utilizaţi informaţia din acest articol pe propriul risc.

Gazduit pe amplica.md