Experții estonieni au prezentat primele propuneri privind elaborarea noii formule de salarizare a cadrelor didactice și manageriale



În cadrul unei ședințe extinse, desfășurată la Ministerul Educației, experți estonieni au prezentat propunerile privind elaborarea unei noi formule de salarizare a cadrelor didactice și manageriale din învățământul general, bazată pe evaluarea performanțelor.

DSC 0925În deschiderea ședinței, Ministrul Educației Corina Fusu a subliniat necesitatea întreprinderii măsurilor în vederea motivării cadrelor didactice, atragerii tinerilor specialiști, asigurării calității învățământului și sporirii prestigiului profesiei de pedagog.

 ”În contextul micșorării numărului de elevi, respectiv  – de ore, pedagogii sunt mai puțin preocupați de îmbunătățirea metodelor de predare, gândindu-se cum să obțină un salariu mai mare. Aceeași situație se atestă și în cazul managerilor, preocupați mai mult de reparații, buget suplimentar, fapt ce nu influențează pozitiv asupra procesului de învățământ. Ministerul Educației, cu suportul Băncii Mondiale, a apelat la experți internaționali pentru a identifica soluții care să ducă la creșterea eficienței sistemului educațional, inclusiv prin intermediul personalului  bine pregătit ”, a spus Corina Fusu. 

Liderul de echipă al companiei estoniene ”Civitta” Kęstutis Jovaišas a prezentat un raport detaliat, menționând că, deși unele idei par radicale și nu au efect imediat, pe termen mediu și lung ele vor contribui la dezvoltarea sistemului educațional din Republica Moldova: ”Predarea unui număr anumit de ore și activarea în una și aceeași instituție mai mulți ani la rând nu neapărat denotă performanța. Deși responsabilitatea de a conduce o școală mare este diferită de cea cu un număr mic de elevi și profesori, salariile managerilor sunt aceleași. Și în cazul pedagogilor, și în cazul directorilor lipsește motivația de a se dezvolta profesional.  Știm că nu este plăcut să vorbești despre reduceri de personal sau despre reducerea numărului de școli, însă dacă nu veți întreprinde nimic, în câțiva ani nu veți mai avea profesori. Evaluând performanțele cadrelor/managerilor și stimulând atingerea noilor rezultate, veți păstra și veți atrage în sistem persoane competente, ceea ce va aduce la reabilitarea prestigiului profesiei de pedagog”.

Printre recomandările care, în viziunea  experților, ar eficientiza utilizarea resurselor financiare din sistemul educațional și ar permite redirecționarea economiilor spre salarizarea cadrelor didactice sunt: reducerea numărului de directori prin formarea clusterelor școlare, angajarea directorilor cu pregătire managerială, extinderea autonomiei instituțiilor de învățământ general, revizuirea sistemului de acordare a gradelor didactice, interdisciplinaritatea, mobilitatea profesorilor, ș.a.

Expunându-și opinia asupra propunerilor discutate în cadrul ședinței, managerul Liceului  teoretic ”A. Russo” din Orhei Lilia Hacina a afirmat că, în pofida reacțiilor negative pe care le vor avea unii directori de școli, implementarea recomandărilor constituie un pas important pentru dezvoltarea sistemului educațional.

Propunerile experților vor fi examinate în grupuri mixte de specialiști, formate din manageri, cadre didactice, reprezentanți ai sindicatelor, ai organelor locale de specialitate în domeniul învățământului, precum și ai Ministerului Educației, Ministerului Finanțelor și Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.

După dezbaterile publice, va urma raportul final al echipei de experți, care va include recomandări specifice privind sistemul nou de remunerare în bază de performanțe, inclusiv va avea loc pilotarea acestuia.

Informații suplimentare:

tel: 022 233 117

e-mail: comunicaremer@gmail.com

În cadrul unei ședințe extinse, desfășurată la Ministerul Educației, experți estonieni au prezentat propunerile privind elaborarea unei noi formule de salarizare a cadrelor didactice și manageriale din învățământul general, bazată pe evaluarea performanțelor.

În deschiderea ședinței, Ministrul Educației Corina Fusu a subliniat necesitatea întreprinderii măsurilor în vederea motivării cadrelor didactice, atragerii tinerilor specialiști, asigurării calității învățământului și sporirii prestigiului profesiei de pedagog.

 ”În contextul micșorării numărului de elevi, respectiv  – de ore, pedagogii sunt mai puțin preocupați de îmbunătățirea metodelor de predare, gândindu-se cum să obțină un salariu mai mare. Aceeași situație se atestă și în cazul managerilor, preocupați mai mult de reparații, buget suplimentar, fapt ce nu influențează pozitiv asupra procesului de învățământ. Ministerul Educației, cu suportul Băncii Mondiale, a apelat la experți internaționali pentru a identifica soluții care să ducă la creșterea eficienței sistemului educațional, inclusiv prin intermediul personalului  bine pregătit ”, a spus Corina Fusu. 

Liderul de echipă al companiei estoniene ”Civitta” Kęstutis Jovaišas a prezentat un raport detaliat, menționând că, deși unele idei par radicale și nu au efect imediat, pe termen mediu și lung ele vor contribui la dezvoltarea sistemului educațional din Republica Moldova: ”Predarea unui număr anumit de ore și activarea în una și aceeași instituție mai mulți ani la rând nu neapărat denotă performanța. Deși responsabilitatea de a conduce o școală mare este diferită de cea cu un număr mic de elevi și profesori, salariile managerilor sunt aceleași. Și în cazul pedagogilor, și în cazul directorilor lipsește motivația de a se dezvolta profesional.  Știm că nu este plăcut să vorbești despre reduceri de personal sau despre reducerea numărului de școli, însă dacă nu veți întreprinde nimic, în câțiva ani nu veți mai avea profesori. Evaluând performanțele cadrelor/managerilor și stimulând atingerea noilor rezultate, veți păstra și veți atrage în sistem persoane competente, ceea ce va aduce la reabilitarea prestigiului profesiei de pedagog”.

Printre recomandările care, în viziunea  experților, ar eficientiza utilizarea resurselor financiare din sistemul educațional și ar permite redirecționarea economiilor spre salarizarea cadrelor didactice sunt: reducerea numărului de directori prin formarea clusterelor școlare, angajarea directorilor cu pregătire managerială, extinderea autonomiei instituțiilor de învățământ general, revizuirea sistemului de acordare a gradelor didactice, interdisciplinaritatea, mobilitatea profesorilor, ș.a.

Expunându-și opinia asupra propunerilor discutate în cadrul ședinței, managerul Liceului  teoretic ”A. Russo” din Orhei Lilia Hacina a afirmat că, în pofida reacțiilor negative pe care le vor avea unii directori de școli, implementarea recomandărilor constituie un pas important pentru dezvoltarea sistemului educațional.

Propunerile experților vor fi examinate în grupuri mixte de specialiști, formate din manageri, cadre didactice, reprezentanți ai sindicatelor, ai organelor locale de specialitate în domeniul învățământului, precum și ai Ministerului Educației, Ministerului Finanțelor și Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.

După dezbaterile publice, va urma raportul final al echipei de experți, care va include recomandări specifice privind sistemul nou de remunerare în bază de performanțe, inclusiv va avea loc pilotarea acestuia.

Informații suplimentare:

tel: 022 233 117

e-mail: comunicaremer@gmail.com