CJI a reluat lecțiile de educație mediatică în școli. Prima destinație – Văsieni



Elevi de la Liceul „Dimitrie Cantemir” din satul  Văsieni, raionul Ialoveni au  participat, marți, 15 martie, la o lecție de educație mediatică, organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și  moderată de experta media Viorica Zaharia.

Tinerii  au avut posibilitatea să analizeze conținutul informațional difuzat de diferite  canale media. Moderatoarea întâlnirii i-a ajutat să înțeleagă de ce un material jurnalistic este convingător, iar altul poate trezi anumite îndoieli. Viorica Zaharia a menționat, între altele, că regula de aur la scrierea unei știri este ca textul să fie axat pe cel puțin două surse diferite. La fel, pentru ca un material jurnalistic să fie credibil este nevoie ca jurnalistul însuși să fie bine documentat în subiectul despre care scrie și să respecte normele  deontologiei profesionale.  

Elevii au aflat, de asemenea, că o știre profesionistă trebuie să răspundă la întrebările: Cine? Ce? Când? Unde? Cum? De ce? Dacă o știre nu conține răspunsuri la aceste întrebări, iar în locul lor jurnalistul își expune propriul punct de vedere, mesajul își pierde din obiectivitate și poate deveni manipulatoriu, a accentuat Viorica Zaharia. Experta i-a îndemnat pe elevi să atragă atenția la aceste momente atunci când se informează din mass-media, pentru a nu fi manipulați. Ea a mai adăugat că o știre se bazează întotdeauna pe o noutate proaspătă, de aceea pe lângă veridicitate trebuie să fie și operativă. ”Este ca și cum ai mânca o înghețată - ori o mănânci la timp, ori se topește”, a conchis moderatoarea.

Pentru a asimila mai ușor mesajul lecției mediatice, elevii au vizionat  și câteva spoturi video, produse de CJI, care vin să explice pe înțelesul tuturor necesitatea verificării informațiilor din mai multe surse media.

La sfârșitul activității, elevii au fost rugați să facă un rezumat al principalelor idei pe care le-au desprins din această lecție mediatică. „De multe ori mă întrebam cum aș putea să mă informez  corect, iar acum am înțeles că trebuie să consult mai multe surse media și abia după aceasta să trag concluzii”, ne-a spus  Mădălina Ababii, elevă în clasa a X-a. Colegul ei de clasă, Gheorghe Vrabie, a fost de părerea că lecția pe teme mediatice a fost binevenită și ”a avut un efect pozitiv asupra tinerilor”. Iar Marcela Bârsă, elevă în clasa a X-a, ne-a spus că va acorda mult mai multă atenție la structura știrilor pe care le va citi în presă, în special, ”la întrebările la care trebuie să răspundă o știre profesionistă”.

 Scopul lecțiilor de educație mediatică este să cultive gândirea critică a consumatorilor de media din rândurile tinerilor, pentru ca aceștia să poată diferenția informația cu caracter manipulatoriu și să-și diversifice sursele de informare.

Proiectul ”Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI ) în perioada martie-septembrie 2016, cu  sprijinul financiar al organizației  Civil Rights Defenders( Suedia), partener al CJI.