Cooperarea guvernelor cu societatea civila de Nicu Popescu



Acum un an si ceva la Chisinau era foarte popular subiectul cooperari dintre structurile de stat si societatea civila. Parlamentul, ministerul de externe, si alte institutii au semnat acorduri de cooperare cu societatea civila, sau cu anumite ONG-uri in parte. Se pare ca acest tip de cooperare este semi-eficace. Un diplomat moldovean imi spunea ca nu este prea productiv sa te intalnesti odata la doua luni cu aceeasi oameni din societatea civila de la Chisinau pentru ca idei noi si utile nu apar atat de des. Or atata timp cat structurile de stat nu sunt convinse de utilitatea acestui dialog, el poate usor deveni unul formal. Mai degraba un instrument de public relations, decat instrument care ajuta guvernul sa functioneze mai bine.

Un mic eveniment recent m-a facut sa ma gandesc la cum functioneaza aceasta cooperare dintre institutiile de stat si societatea civila in marea britanie. Acum doua saptamani primesc un email de la fco (foreign and commonwealth office, sau ministerul de externe britanic) care invita 3-4 experti pe rusia si europa de est la o discutie cu speechwriterul ministrului (persoana care scrie discursurile ministrului). Ni se explica ca pe 15 noimebrie david miliband, ministrul de externe britanic urmeaza sa tina un discurs la colegiul europei din bruges, un discurs pe care il vrea oarecum programatic si orientat pe viitor (forward looking). In discurs ministrul ar vorbi despre Europa, incalzirea globala, China, Rusia etc. si FCO ar vrea sa discute cu noi despre rusia in 2030.

Brainstormul decurge destul de interesant. Sunt doua persoane din unitatea care scrie discursurile ministrului + 3 experti externi (societatea civila in cazul dat) + o persoana care lucreaza pe rusia in "departamentul de cercetare pe europa de est" al FCO + o persoana din "directia pentru rusia, europa de est, caucazul si asia centrala".

Discutii similare se fac pe toate subiectele abordate de ministru - schimbarile climaterice, UE, China etc in 2030. deci brainstormul pe rusia a fost facut pentru un 1-2 paragrafe pe care pe va spune miliband pe rusia. Si pentru un singur discurs (pe care il vor ei important) s-au facut cateva brainstormuri din astea.

Sigur nu mai trebuie sa mentionez ca FCO nu are nici un fel de acord de cooperare cu societatea civila, ci doar cooperare. Atunci cand crede ca e util, fara tam-tam in mass-media, dar foarte pragmatic, si orientat spre un rezultat bine definit.

Lectiile pentru Moldova:

1) Nu ai nevoie de acorduri pentru a cooperare cu societatea civila. Conteaza dorinta de cooperare.

2) Mesele rotunde sunt bune pentru a explica pozitia ministerului, dar nu sunt foarte utile pentru ministere, pentru ca nu sunt suficient de focusate pe prioritatile institutiilor de stat.

3) Nu e nevoie de mese rotunde regulate cu 10-15-20 ONG-uri. E nevoie sa discuti cu acei oameni care te pot ajuta pe un segment foarte ingust si oarecum urgent. Atunci structurile de stat cred ca acest dialog este util, si deci il apreciaza.

4) Ar fi interesant ca parlamentul sau MAE sa culeaga idei de la ONG-uri pentru discursurile speakerului Marian Lupu au al ministru Andrei Stratan, in special cand acestia merg in strainatate. Iar Ministerul Reintegrarii sa invite reprezentanti ai societatii civili sa contribuie cu idei la acele grupuri de experti (anuntate recent de presedintele voronin) care vor lucra pe reglementarea transnistreana. Tipul de brainstorm la FCO descris mai sus permite ministerelor sau parlamentului sa culeaga idei, fara a divulga intentiile sau textul discursurilor atunci cand nu doresc acest lucru.

http://npopescu.yam.ro