Eleonora Andriuţă: ,,Activitatea de formator trebuie exersată continuu”



Este un omuleț optimist, vesel și activ, iar cel mai mult se regăsește în cuvântul ,,formator”. Tinde mereu spre perfecțiune și se implică în divserse proiecte care o ajută să crească, dar și să investească în tinerii cu care lucrează. Eleonora Andriuţă este trainerul care nu știe ce înseamnă să ai timp liber, însă spune că dacă ar avea tot l-ar investi în activități civice.
12107876 904402616262331 4336785532136988040 n

Ce te-a motivat să te implici in proiectul ,,Promovarea educației non-formale de calitate în domeniul tineret”?
Aș minți dacă aș spune că am o pasiune din copilărie pentru acest domeniu, mai bine zis nu cunoșteam suficient de bine cu ce se mănîncă educația non-formală. Am interacționat cu metode și tehnici de educație non-formală de mai multe ori în cadrul activității profesionale, mai puțin însă sau aproape de loc în cadrul studiilor liceale sau universitare, din aceste considerente conceptul educației non-formale pe cât devenea mai cunoscut pentru mine, cu atât apăreau mai multe întrebări, astfel că acest proiect a venit exact în momentul potrivit.
În general, consider că o persoană bine instruită este bine-venită oricând, iar dacă această persoană este instruită să învețe continuu și face aceasta cu mare drag, prin intermediul unor metode interactive și practice – e chiar perfect. Consider că educația non-formală oferă cele mai bune oportunități în această direcție. Și atunci când e cel mai bine să instruiești un om să învețe continuu, din cele mai simple lucruri care îl înconjoară, decât atunci când e tînăr?!


Fiind deja al 5 modul, cum te-a ajutat proiectul, ce schimbări ai observat la tine ca formator?
Impactul acestui proiect nu se limitează doar la schimbarea calităților mele de formator, acesta oarecum mi-a influiențat personalitatea. În cadrul instruirii au fost abordate o serie de metode și tehnici care m-au determinat să înțeleg mai multe lucruri legate de propriile calități personale, cum ar fi încrederea în sine și colegii mei; soluționarea conflictelor şi acceptarea diversității.
Incontestabil, acum consider că pot fi un formator mult mai bun, pentru că am învățat să am mai multă încredere în mine, în partenerii cu care lucrez și în participanți. Modulele de instruire au avut tematici diverse, extrem de importante și în același timp alese cu cap. Dacă la început am înțeles ce este educația non-formală şi de ce este ea mai eficientă decât cea formală, ulterior am abordat tematici direct legate de calitățile noastre personale, de exemplu: drepturile omului, atitudine tolerantă și nediscriminatorie, managementul conflictelor şi comunicarea. Toate aceste tematici au fost abordate într-o manieră în care inevitabil te modifică spre bine! Nu pot explica ce fericire am simțit eu cînd am traversat cu succes o funie legată de doi copaci la o înălțime de aproximativ 2 metri, acum cred că întrebarea dacă am curaj să instruiesc un grup dificil de participanți, nu cred că are loc de îndoială!


Cum a fost tema pentru acasă, ce dificultăți ai intâlnit, cu ce grupă de tineri ai realizat-o și cu ce concluzie ai rămas?
Toate instruirile realizate în baza însărcinărilor la tema pentru acasă au fost realizate fără incidente, iar feedback-ul participanților a fost unul îmbucurător. Am instruit aproximativ același grup de liceeni, majoritatea clasele a IX-XII și foști studenți și sper în sesiunile următoare să realizăm împreună activități de consolidare a grupului și am încrederea că vor evolua cu succes. Nu pot evidenția dificultăți esențiale, dar cred că în cele mai dese cazuri așteptările mele au fost împiedicate de experiența formală de instruire a tinerilor, astfel de la primele instruiri am avut îndoieli că toți participanții au conștientizat rolul unor activități realizate, sau că aceștea nu își pot imagina cum ar evolua o lecție de Limba română sau matematică realizată prin metode neformale. Toate aceste îndoieli evidențiază că încă mai avem mult de lucru la capitolul promovării educației non-formale.


Ce calități și aptitudini consideri că ar trebui să aibă un bun formator?
Eu cred că un formator bun, trebuie să fie, întâi de toate, un om bun, pentru că participanții citesc cel mai bine atitudinea și starea ta de spirit. Noi nu avem dreptul să fim plictisiți sau să ne simțim rău în fața participanților, dar în același timp să fim naturali și sinceri cu cei pe care îi avem în față. Cred că un formator bun, trebuie să fie și un mare creator, să dea dovadă că este un izvor de creativitate și să poate fi flexibil. Eu cred că un training este realizat cu succes dacă în cadrul lui este construită o punte de comunicare veridică dintre participanți și formator, pentru că odată construită, trainingul va decurge de la sine, spre bucuria tuturor.


Cu ce alte activități de mai ocupi?
Sunt jurist și activist în domeniul drepturilor omului, aceste activități sunt prioritare activității profesionale încă de la început, și îmi pun toate speranțele ca după finisarea acestui proiect succesele mele în acest domeniu vor deveni mai evidente.
În cazul în care tu fiind formator îi înveţi pe participanţi unele lucruri, dar ce ai învățat tu de la ei?
E dificil să specifici ce ai putea învăța de la participanți, pentru că e imposibil să enumeri beneficiile. Sunt un grup de oameni, iar ei au atât de multe de spus, cum se comportă în grup, cum se manifestă individual, limbajul corpului are și el milioane de învățăminte de spus etc. Despre tema sesiunilor de instruire nu pot evidenția decât doar că învățăm împreună și nu există experți între noi, decât expertul fiecăruia dintre noi, care are cu siguranță multe de spus.


Ce sfaturi ai da tinerilor care vor să devină formatori?
Să încerce și dacă se simt împliniți pe acest tărâm, să exerseze și să-şi dezvolte abilități cât de bine pot! Trebuie să conștientizeze că activitatea de formator nu se învață doar citind cărți, dar trebuie exersată continuu. Eu cred că tinerii activi sunt cei mai buni formatori, iar pentru implicare nu e niciodată târziu.
Proiectul "Promovarea educatiei non-formale de calitate in domeniul tineret in Republica Moldova" este implementat de Institutul de Instruire in Dezvoltare "MilleniuM", cu suportul financiar oferit de catre Ministerul Tineretului si Sportului al Republicii Moldova in cadrul Programului de Granturi 2015.

 

Proiectul „Promovarea educaţiei non-formale de calitate în domeniul tineret în Republica Moldova” este implementat de Institutul de Instruire în Dezvoltare “MilleniuM”, cu suportul financiar oferit de către Ministerul Tineretului şi Sportului al Republicii Moldova în cadrul Programului de Granturi 2015.